Tien jaar geleden: Microsoft toch bezorgd om toekomst Xbox | Gamer.nl

Tien jaar geleden: Microsoft toch bezorgd om toekomst Xbox | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Microsoft toch bezorgd om toekomst Xbox

Tien jaar geleden brak bij Microsoft toch een beetje het zweet uit. De toen nog onervaren platformhouder (de Xbox was zijn eerste console) had flink ingezet op online multiplayer, maar zag dat de ontwikkeling van het internet niet zo snel ging als gedacht. 

Microsoft hoopte dat bij de lancering van de Xbox breedbandinternet inmiddels gemeengoed was geworden, maar dit bleek niet het geval. En dus zag de uitgever het al gebeuren dat zijn belangrijkste speerpunt niet eens tot de consument door zou dringen, omdat er een traag inbelmodem in de weg stond. 

Tien jaar later kunnen we gerust stellen dat het allemaal wel is losgelopen. Microsoft levert met zijn Xbox 360 een online ervaring waar dagelijks miljoenen spelers gebruik van maken. De uitgever is zo zeker van zijn zaken dat het al enkele jaren succesvol geld vraagt voor de service, via een Xbox Live Gold-abonnement. Xbox Live Silver-leden kunnen ook van bepaalde diensten gebruikmaken, maar online gamen blijft behouden voor betalende gebruikers.

Dat Microsoft het bij het juiste eind had, blijkt nu meer dan ooit. Ontwikkelaars moeten van goede huize komen willen zij ervoor opteren geen multiplayer in hun nieuwe titel te verwerken. Met de populariteit van services als Xbox Live (maar ook Steam en PlayStation Network) zien uitgevers hierin een uitgelezen kans om spelers langer aan een serie te kunnen binden.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou