Microsoft koopt Ensemble Studios

Tien jaar geleden kwam het nieuws naar buiten dat Microsoft Age of Empire-ontwikkelaar Ensemble Studios had opgekocht. Microsoft trad daarvoor al op als uitgever, maar kreeg na de overname ook de rechten over alle titels uit de stal van Ensemble in handen, waaronder het toen net aangekondigde Age of Mythology. Hoeveel geld er met de transactie gemoeid was, werd niet bekendgemaakt. Wel zou de ontwikkelaar gewoon vanuit zijn vaste uitvalsbasis in Dallas blijven werken.

Eigenlijk veranderde er de eerste jaren na de overname weinig. Na Age of Mythology bracht Ensemble Studios het derde deel in de Age of Empires-serie uit, en de twee uitbreidingen hierop. Pas bij het volgende project , waarvan de ontwikkeling al in 2004 begon, liet Microsoft echt van zich gelden als eigenaar. Ensemble kreeg de taak een RTS-game voor de Xbox 360 te ontwikkelen, en had het de eerste maanden van het ontwikkelingsproces vooral druk met het geschikt maken van het RTS-genre voor de besturing op een console. De naam Halo Wars kwam pas veel later, toen Microsoft de game gepresenteerd kreeg en voorstelde om er een titel binnen het Halo-universum van te maken.

Het werd uiteindelijk de laatste game die Ensemble Studios zou maken. Microsoft besloot de studio te sluiten na de afronding van Halo Wars. Het opdoeken van de ontwikkelaar bracht de oprichting van drie nieuwe studio's voort, die ieder grotendeels bestonden uit voormalige Ensemble-medewerkers. Vreemd genoeg kondigde een van hen, Robot Entertainment, vorig jaar aan opnieuw met Microsoft in zee te gaan voor het maken van Age of Empires: Online. Inmiddels is ook de ontwikkeling van die titel overgedragen aan een andere studio, en is de laatst overgebleven connectie tussen Ensemble Studios en Age of Empires dus officieel doorgesneden. Robot Entertainment gaat een nieuw tijdperk in, dat van de Orcs, met Orcs Must Die.