Tien jaar geleden: Microsoft heeft grootse plannen met Xbox-promotie | Gamer.nl

Tien jaar geleden: Microsoft heeft grootse plannen met Xbox-promotie | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Microsoft heeft grootse plannen met Xbox-promotie

Precies tien jaar geleden meldden we dat het Amerikaanse promotiebudget van de originele Xbox meer dan 1 miljard gulden zou gaan tellen. Dat bleek uit een artikel van The Wall Street Journal, die enkele onderdelen van de marketingcampagne uiteenzette.

Microsoft sloot promotiedeals met onder andere fastfoodketen Taco Bell en verscheidene arcadehallen. Op die manier wilde de uitgever zo veel mogelijk Amerikanen kennis laten maken met de nieuwe console. Saillant detail: Xbox was tevens hoofdsponsor van Vans Triple Crown Extreme Sports, terwijl voorafgaand aan de wi el Sony die rol op zich nam.

1 miljard gulden lijkt veel geld, en in euro’s (€453.780.216) is het dat natuurlijk ook, maar voor de lancering van Kinect en Windows Mobile 7 zette Microsoft een nog groter budget opzij, namelijk 1 miljard dollar (aan de hand van de huidige wi elkoers is dat ongeveer 700 miljoen euro). Daar keken in 2010 weinig mensen van op, terwijl wij de 1 miljard gulden voor de Xbox-promotie in 2001 als een ‘monsterbudget’ omschreven.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou