Tien jaar geleden: LucasArts & BioWare RPG | Gamer.nl

Tien jaar geleden: LucasArts & BioWare RPG | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

LucasArts & BioWare RPG

Tien jaar geleden wist Gamespot een flinke scoop binnen te halen. De website deed als eerste bericht over een aankomende RPG binnen het Star Wars-universum, inmiddels beter bekend als Star Wars: Knights of the Old Republic. In mei 2001 werkten LucasArts en BioWare al zo'n zes maanden aan de game, die zich ver voor de gebeurteni en uit de films afspeelt.

Voor iedere RPG-liefhebber die ook maar een beetje affiniteit had met de Star Wars-films, vormde de samenwerking tu en Bioware en LucasArts een droomcombinatie. BioWare was toen nog onomstreden als ontwikkelaar van diepgaande RPG's, zoals Baldur's Gate en Neverwinter Nights. Dat de studio zich nu mocht buigen over het science fiction-universum van Star Wars schiep daarom nogal wat verwachtingen. Voorgaande games gebaseerd op de films waren vermakelijk, maar kenden nooit de diepgang die een BioWare zou kunnen brengen.

'En de rest is geschiedenis' dekt de lading eigenlijk al, maar om precies te zijn sleepte Knights of the Old Republic de ene na de andere hoge waardering binnen van gerenommeerde gamerecensenten. Ook werd het spel bekroond met enkele 'Game of the year'-awards en wordt het regelmatig genoemd als één van de beste games van het vorige decennium.

Tien jaar later bevinden we ons in de game-industrie in een soortgelijke situatie als tien jaar geleden. BioWare en LucasArts werken opnieuw samen aan een Star Wars-game, al betreft het deze keer een MMO, en zijn de knights uit de titel verdwenen. De ontwikkeling van deze titel gaat echter niet zonder problemen, en is volgens sommige critici zelfs een geval van pure geldverspilling. Of The Old Republic net zo'n impact gaat hebben als zijn offline voorganger is daarom nog maar de vraag.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou