Lara Croft wordt eindelijk vernieuwd

In 2001 hadden we nieuws over de nieuwe Tomb Raider-game, die uiteindelijk Tomb Raider: The Angel of Darkness zou gaan heten en in 2003 zou verschijnen. Volgens het nieuws zou de game een stuk vloeiender besturen en de omgevingen zouden erg interactief worden. Zo zouden spelers huizen kunnen betreden en uit ramen kunnen springen. Een vernieuwing in de reeks was ook wel nodig, want na vijf titels in de serie was het originele concept achter Tomb Raider behoorlijk uitgemolken.

Helaas bleek The Angel of Darkness bij release uiteindelijk de meest zwakke titel in de reeks te zijn. Hoewel het verhaal en de graphics (het was de eerste Tomb Raider-game op de PlayStation 2) werden gewaardeerd, zat de game vol met bugs en bestuurde Lara nog altijd als een koe op te kleine wieltjes. De game bleek niet de grote terugkeer van game-icoon Lara Croft, en in plaats daarvan raakte de franchise nog verder in vergetelheid. Drie jaar later begon mevrouw Croft eindelijk weer op een positieve manier op te vallen, via Tomb Raider: Legend, dat terugging naar de formule van de eerste games en een stuk vloeiender bestuurde.

Inmiddels zijn we ook wel weer een beetje uitgekeken op die versie van Lara Croft en moet er weer vernieuwd worden. Dat gaat later dit jaar gebeuren met de game die simpelweg 'Tomb Raider' genoemd wordt. De game gaat terug naar de begindagen van Lara Croft en plaatst spelers op een mysterieus, schijnbaar onbewoond eiland. De game moet een stuk donkerder worden dan we van de serie gewend zijn. Is het een slim idee om de Tomb Raider-reeks op de schop te nemen of heeft Lara iets te vaak van gezicht veranderd?