GTA in 3D toch succesvol?

In een tijd waarin menig succesvolle serie de overstap naar 3D al had gemaakt, was het slechts een kwestie van wachten tot ook de resterende franchises overstag zouden gaan. Een van die series was Grand Theft Auto, dat met het tweede deel nog de voorkeur gaf aan een voor die tijd extreem gedetailleerde tweedimensionale spelwereld, in plaats van een polygonenfestijn.

Dat laatste wil overigens niet zeggen dat de verschuiving naar 3D-graphics in die tijd enkel als een slechte ontwikkeling gezien werd. Vooral ontwikkelaars zelf zagen heus wel in dat daarin de toekomst lag, het was alleen soms even slikken voor gamers om hun geliefde gamehelden met de derde dimensie te zien worstelen. De overgang van 2D naar 3D ging namelijk niet zonder slag of stoot. Omdat de techniek nog niet zo ver geworderd was als nu, leverde het resultaat vaak een spelwereld op die meer weg had van een blokkendoos, en een personage dat lang niet zoveel details kende.

Eigenlijk is Grand Theft Auto III wat dat betreft een slecht voorbeeld. Door het juiste moment af te wachten om naar 3D over te stappen kon Rockstar zijn aanhangers verzekeren dat spelwereld van GTA III minstens net zoveel vrijheid bood als zijn voorganger. Een betere afspiegeling van hoe het niet moest was Prince of Persia 3D. Het eerste 3D-uitstapje in de Prince of Persia-geschiedenis wordt gemakshalve nog wel eens vergeten, om gelijk van het tweede deel naar de Ubisoft-topper Sands of Time te kunnen springen. PoP 3D deed wat het kon met de middelen die op dat moment voorhanden waren, maar kon nooit de soepele gameplay waar de serie bekend om stond evenaren. Daarvoor was de techniek simpelweg nog te beperkt.   

Hoe je het ook wendt of keert, het is een goede zet geweest om in die tijd toch al naar 3D over te stappen. Een game als Prince of Persia 3D baande de weg vrij voor andere games die eenzelfde transitie door moesten maken, maar struikelde helaas onderweg over zijn eigen ambities. Titels als Grand Theft Auto III konden lering trekken uit die eerder gemaakte fouten. Daaraan hebben we ook de nog altijd indrukwekkende spelwereld van Grand Theft Auto IV te danken. Voor de lancering van het vijfde deel zal Rockstar waarschijnlijk ook op het juiste moment wachten, wanneer de techniek weer ver genoeg is om het sandbox-concept naar een hoger niveau te tillen.