GameBoy Advance-marketingcampagne

Ruim een maand geleden kwam in de Tien jaar geleden-rubriek al het nieuws voorbij dat Nintendo zijn toen nieuwe handheld, de Gameboy Advance, agressief zou gaan promoten. Deze keer kunnen we berichten over hoe die marketingcampagne er ongeveer uit moest komen te zien. De website Computerandvideogames.com wist tien jaar geleden een aantal screenshots te bemachtigen van GBA-advertenties die kort daarna in tijdschriften zouden verschijnen.

Alle afbeeldingen toonden de slogan die toentertijd voor het apparaat werd gebruikt: "de Gameboy Advance is zo verslavend dat je er je ogen niet van af kunt houden, wat je ook doet." Ook werd een tweede boodschap aangewend, "Gaming 24/7", om de kracht van het apparaat te onderstrepen. De Gameboy Advance was met zijn kleine formaat en lange batterijduur inderdaad bijzonder geschikt om onderweg te nemen, al was de eerste slagzin wellicht wat misleidend. De GBA stond namelijk ook bekend om het gebrek aan backlight, wat ervoor zorgde dat je ook echt flink moest turen om goed te kunnen volgen wat er op het scherm gebeurde.

Later kwam er een nieuwe variant van het apparaat, de GameBoy Advance SP, die wel een ingebouwde schermverlichting had en bovendien opklapbaar was en daarom een stuk kleiner dan zijn voorganger. De term handheld kreeg echter een geheel nieuwe betekenis toen Nintendo met de Gameboy Micro kwam. Deze laatste uitvoering van de Gameboy Advance was zo klein dat je met het dichtvouwen van je hand het gehele apparaat kon laten 'verdwijnen'.

Hoewel de handhelds van Nintendo grafisch nooit revolutionair waren, wist het bedrijf door hun draagbaarheid en lange levensduur wel altijd succes te boeken, meer dan concurrenten die veel mooiere beelden konden produceren. Nintendo's nieuwste draagbare telg, de 3DS, is om die reden een vreemde eend in de bijt. Het apparaat gaat bij gebruik van het 3D-effect slechts 3,5 uur mee.