Duke Nukem Forever-multiplayer afgerond

Tien jaar geleden maakten we melding van het heuglijke feit dat de ontwikkeling van de Duke Nukem Forever-multiplayer was afgerond, wat we op besloten te vatten als indicatie dat ook het volledige spel niet meer lang op zich zou laten wachten. Dat we daar bijna tien jaar naast bleken te zitten, valt ons gezien de bijzondere geschiedenis van Duke Nukem Forever gelukkig nauwelijks kwalijk te nemen.

Het artikel haalt voor de berichtgeving het officiële forum van de toenmalige ontwikkelaar 3DRealms aan, waarop te lezen viel dat de interne tests binnen het ontwikkelingsproces zich, nadat de multiplayer was afgerond, op de singleplayer zouden richten. Ook werd er gesproken over de problemen die de eerste Unreal-engine, de engine die Duke Nukem Forever toentertijd gebruikte, met zich meebracht. Met het nieuws dat het multiplayercomponent klaar was, werd ook gelijk de aanwezigheid van Duke Nukem Forever op de E3 van 2001 aangekondigd. George Broussard, toen nog baas van het inmiddels opgeheven 3DRealms, liet weten dat het tijd was om de game aan het publiek te laten zien.

Op de E3 van dat jaar werden inderdaad gloednieuwe beelden van Duke Nukem Forever getoond, die eigenlijk in geen enkel opzicht meer leken op wat er voorheen was laten zien. Iedereen die de trailer zag durfde weer te hopen en keek zelfs voorzichtig uit naar een release in het jaar daarop. Dat het daar uiteindelijk niet van is gekomen mag inmiddels bekend zijn, het spel komt immers pas in juni van dit jaar uit. Daarmee zou dan eindelijk de game in de winkels komen te liggen die alle concurrentie mijlenver achter zich laat...als het op ontwikkeltijd aankomt tenminste.