Tien jaar geleden: Amerikaanse soldaten leren vechten door game | Gamer.nl

Tien jaar geleden: Amerikaanse soldaten leren vechten door game | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Amerikaanse soldaten leren vechten door een game

Het is geen verra ing dat computersimulaties worden ingezet om jonge soldaten te trainen. Wel frappant is de rol die Ubisoft daar tien jaar geleden bij speelde. De Franse uitgever voorzag het Amerikaanse leger in 2001 van oefengerei in de vorm van Tom Clancy's Rainbow Six Rogue Spear. Het trainen met de game focuste zich vooral op het maken van belangrijke keuzes in stedelijke landschappen. De realistische vuurgevechten, waar de game daadwerkelijk om draait, speelden tijdens het oefenen een veel minder grote rol.

"De Amerikaanse regering heeft een soort van haat-liefdeverhouding met de game-industrie. Aan de ene kant worden er telkens pogingen gedaan worden om mensenvan gaming te weerhouden, maar aan de andere kant worden games ingezet door het leger", meldden we in 2001.

Hoewel er in de VS inderdaad van tijd tot tijd aan games gerelateerde opstootjes zijn, lijkt in ieder geval het nationale leger het medium te omarmen. Zo werd in 2002 America's Army uitgebracht, een gratis shooter die jongeren moest motiveren zich aan te melden voor het Amerikaanse leger. Inmiddels gebruiken Amerikaanse grondsoldaten gaming op een heel andere manier, en besturen ze zogenaamde SUGV's (Small Unmanned Ground Vehicles, ookwel 'drones' genoemd) met aangepaste Xbox 360-controllers.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou