De grote ontwikkelaar THQ heeft vandaag zijn kwartaalcijfers bekend gemaakt. In het laatste fiscale kwartaal heeft THQ niet zoveel winst gemaakt als verwacht, maar grote verliezen waren er ook niet.

Dat is echter niet het interessantste nieuws dat THQ had. Ze praatten ook over de ontwikkeling van Wii games. Volgens THQ zijn de ontwikkelkosten voor de nieuwe console van Nintendo slechts een fractie van de kosten van de PlayStation 3 of Xbox 360. CEO van THQ, Brian Farell zei het volgende:

"We showed in a press event recently a SpongeBob game using the Nintendo Wii and Wii controller," Farrell said, "and standing there watching very jaded game journalists hoot and holler on a SpongeBob game was actually quite relieving. One of the things we like about that platform is the development costs...on the Wii are nowhere near what they are on the PS3 and Xbox 360. That's something that's quite encouraging. As you probably know, our portfolio maps very, very well to what we think the Wii demographic is going to be.

The Wii wasn't a whole new programming environment," Farrell said. "So we had a lot of tools and tech that work in that environment. So those costs--and again, I hate these broad generalizations--but they could be as little as a third of the high-end next-gen titles... Maybe the range is a quarter to a half."

Dit nieuws is interessant omdat erg veel kleine developers nauwelijks een kans hebben, omdat ze simpelweg het geld niet hebben om big budget games te maken. Daarom blijven veel onbekendere games ook onbekend. Doordat de kosten voor de Wii een stuk lager zijn, hebben ook kleinere developers een grotere kans om een goede game te maken.

Helaas zorgt dit er ook voor dat het aantal slechte games waarschijnlijk hoger zal zijn, omdat ook de ontwikkelkosten hiervoor laag blijven.