"Het is incorrect om de veranderingen van de industrie de schuld te geven van THQ's ondergang", aldus Rubin aan MCV. "Alle triple-A uitgevers staan onder druk, maar THQ had de kans om te overleven als het niet gigantische fouten had gemaakt."

Volgens Rubin zijn deze fouten nog gemaakt voordat hij als president werd aangesteld. "Zoals het ongelooflijke verlies dat werd gedraaid op uDraw, gigantisch veel geld dat is verkwist door een niet uitgegeven MMO, het blijven uitgeven van titels voor kinderen en casuals ook al hadden mobiel en tablets die markt afgemaakt, slechte, vertraagde of inferieure titels als Homefront, en een inefficiënte manier van deals maken." Dit heeft ervoor gezorgd dat THQ te veel verlies aan het draaien was, stelt Rubin. 

De teloorgang van THQ

Het stuk van MCV werpt ook een blik op de manier waarop het bedrijf geveild werd. Dit proces was volgens betrokkenen "enorm saai" en gebeurde volledig via Skype, over een tijdsbestek van twee dagen. Onder andere Cryteks Nick Button-Brown, Miles Jacobson van Sports Interactive, Ubisofts Tommy Francois en Klemens Kundratitz van Koch Media komen aan het woord.