De twee oprichters zijn verantwoordelijk voor Dead Space van Visceral Studios en namen die ervaring mee naar de ontwikkeling van Call of Duty. De spin-off zou zich afspelen in Cambodja, waar spelers op hun hoede moeten zijn voor boobytraps terwijl ze jungles doorkruisen. "We hadden de ondergrondse tunnels en we hadden echt van die Dead Space-momenten. Dat bedoelen we niet in de zin van science fiction, maar dat het een angstaanjagende oorlog was voor [Amerikaanse soldaten]", aldus Schofield.

Het team werkte zo'n zes tot acht maanden aan het project: "Ik zat al lekker in het verhaal. We hadden een paar hele gave gamemechanieken". Schofield en Condrey besloten de Call of Duty-game echter te laten liggen toen ze de kans kregen om met Infinity Ward aan Modern Warfare 3 te werken. Infinity Ward kreeg in die periode te maken met het vertrek van Vince Zampella en Jason West en had hulp nodig met het nieuwe hoofddeel in de militaire shooter-reeks. "We hadden dolgraag [de spin-off] gemaakt. We zaten in een omgeving waar we van genoten, maar hoe valt dat te vergelijken met de first-person kaskraker van 2011?"

Impopulair

Achteraf betreuren Schofield en Condrey het niet dat ze de Vietnam-setting hebben gelaten voor wat het is. Schofield: "Toen we het onderzochten, ontdekten we dat het in de rest van de wereld 'Amerika's oorlog' wordt genoemd. Niet die van Vietnam. Wij waren de enigen die het de Vietnamoorlog noemen. Het is nogal impopulair, en we begrepen niet helemaal wat dat inhield voor de marketing."

Momenteel werkt Sledgehammer Games aan Call of Duty: Advanced Warfare, dat zich afspeelt in de nabije toekomst. De nieuwste telg in de Call of Duty-familie verschijnt op 4 november voor de Xbox One, PlayStation 4, Xbox 360, PlayStation 3 en pc. Over een versie voor de Wii U is nog niets bekend.