Iedereen is er over verrast, vooral third-party publishers. Het succes van de Nintendo Wii sinds de launch eind vorig jaar, is ongekend. Zelfs nu meer dan vier maand na tijd, is de spelcomputer nog steeds overal uitverkocht en zeer gewild onder een blijkbaar brede groep mensen. Een hele andere situatie dan met de GameCube, die kort na de launch al behoorlijk inzakte qua verkopen en daar nooit meer echt bovenop wist te komen.

Het potentieel van de Wii werd pas echt duidelijk op de afgelopen E3, toen men met rijen dik voor de stand van Nintendo stond te wachten om met het apparaatje te spelen. De perceptie van de console begon toen te veranderen, maar uitgevers hadden nog maar zes maand de tijd om iets voor de Wii te ontwikkelen, wat simpelweg te weinig is.

Volgens Anthony Gikas, analist bij Piper Jaffray & Co. in Minneapolis, zijn de uitgevers momenteel bezig met een verschuiving van resources richting de Nintendo Wii, omdat men hun beste producten op het platform wil hebben. Het kost echter zeker negen tot twaalf maand voordat men dat volledig bewerkstelligd heeft. Aanvankelijk richtte iedereen zich grotendeels op de Playstation 3, gezien het reusachtige succes van diens voorganger.

Het huidige verkoopsucces van de PS3 valt echter tegen, zeker vergeleken met het succes van de Wii. In de maanden januari en februari werden er 1,47 miljoen Wii's verkocht in Amerika en Japan, vergeleken met 604,331 PS3s en 584,329 Xbox 360s. Marktonderzoekbureau IDC voorspelt nu dat Nintendo dit jaar 16,1 miljoen consoles zal verschepen, tegenover 9,87 miljoen Xbox 360s en 9,1 miljoen PS3s. Spelverkopen voor de Wii zouden op $2,2 miljard moeten gaan uitkomen, waarmee de spelcomputer alleen de Xbox 360 voor zich zou moeten dulden.

Wat de Wii voor uitgevers nog aantrekkelijker maakt, zijn de lage ontwikkelkosten. Deze zouden $2 miljoen tot $5 miljoen bedragen, vergeleken met $20 miljoen tot $30 miljoen voor PS3 en Xbox 360 games, als we analist John Taylor van Arcadia Investment Corp. mogen geloven. Ook lijkt de Wii volgens hem de markt te verbreden in plaats van dat er marktaandeel bij de concurrentie weggekaapt wordt.

Ubisoft was de enige third party uitgever die van de launch van de Wii geprofiteerd heeft, met zeven games in de schappen sinds december. Dankzij de Wii stegen de softwareverkopen van Ubisoft met 24% in de laatste maand van vorig jaar. Tot aan juni heeft men nog zes andere games in de planning staan. Voor Ubisoft is de Wii geen gok meer, maar een waardig platform om geld mee te verdienen, aldus Tony Key, vice-president van marketing bij de Franse spellenmaker.

Electronic Arts wil dit jaar ongeveer twaalf games voor de Wii gaan uitbrengen. Activision komt dit jaar met zes Wii-games en Take Two heeft er drie in de planning voor dit jaar. Het ziet er dus naar uit dat third parties de Wii steeds serieuzer beginnen te nemen en dat de third party support voor het platform de goede kant op gaat, in tegenstelling tot voorganger GameCube.