Nieuws
Amiga

THEA500 Mini kan Amiga-games emuleren

Miniconsole wordt geleverd met 25 games

Geschreven door Michel Musters op
Retro Games heeft de THEA500 Mini aangekondigd, een compacte console die diverse Amiga-games kan emuleren.

Het apparaat moet ergens begin 2022 verschijnen en lijkt op een Amiga 500. Het is met de THEA500 Mini mogelijk om games van de Amiga 500, A600 en de A1200 te emuleren.

De console wordt geleverd met een muis en een gamepad, maar op het apparaat zit ook een werkend toetsenbord. Games worden via HDMI in een 720p-resolutie in 50Hz of 60Hz afgebeeld. Er is ook een CRT-filter om games op moderne televisies te laten ogen alsof ze op een oud beeldscherm worden afgespeeld.

De THEA500 Mini komt met 25 games. Twaalf van die games zijn al bekend. Het gaat om de volgende spellen:

  • Alien Breed 3D
  • Another World
  • ATR: All Terrain Racing
  • Battle Chess
  • Cadaver
  • Kick Off 2
  • Pinball Dreams
  • Simon the Sorcerer
  • Speedball 2: Brutal Deluxe
  • The Chaos Engine
  • Worms: The Director’s Cut
  • Zool

Andere games kunnen daarnaast via een usb-stick geladen worden. De spellen kunnen op elk gewenst moment opgeslagen worden. De prijs en precieze releasedatum van de THEA500 Mini zijn nog niet bekend.

Dit artikel delen:

Lees meer

'PS5-versie Grand Theft Auto 5 draait in 4k en 60 fps' De grote Gamer.nl Gaming Headsets Round-Up (Update)
12

Reacties op: THEA500 Mini kan Amiga-games emuleren

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    -JK-

    • 10 augustus 2021 15:02
    wat ik niet snap, waarom niet alle spellen die speelbaar zijn meeleveren?
    die zijn toch een paar mb per stuk en ze zijn zo ontzettend oud dat de licenties ook niet meer boeien toch?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • C64Forever

    • 10 augustus 2021 15:02
    Dit is een pre-order. Zelf heb ik nog 3 X Amiga 500 en 1 X Amiga 1200 thuis.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • C64Forever

    • 10 augustus 2021 15:05
    @-JK- Je kunt ze toch met een USB-Stick spelen. Maar je heb wel gelijk. Als je 4 Gb volzet met games, kun je zoveel klassiekers spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 10 augustus 2021 21:31
    @C64Forever aangezien het sowieso al gecomprimeerde 'disk'bestanden zijn, denk ik dat je met 4GB wel zover komt dat je zowat alle amiga spellen er op kunt zetten, behalve mogelijk dan ook nog de Amiga CD32 games.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 10 augustus 2021 21:29
    @-JK- hoezo boeien licenties niet meer? Ondanks dat de games oud zijn, is de copyright nog niet verlopen, en veel van die developers/titels zijn in de loop van de tijd opgekocht doir grote bedrijven als EA. Wil je dat ding legaal uitbrengen dan kun je dat dus alleen maar doen met spellen waarvoor je de rechten geregeld hebt, anders kan het je heel veel geld gaan kosten als de originele rechthebbende je aanklaahd, en de rechter zal daar gewoon in mee gaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • C64Forever

    • 11 augustus 2021 13:09
    @SuperDre Je heb gelijk wat licenties betreft. Als je Amiga Forever koopt, heb je de officele licenties van de roms ( kickstarts en workbench). Maar voor games is dat anders. Die zijn niet allemaal licentie vrij.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 10 augustus 2021 15:34
    ik had een a1200/030 en a500 maar die zijn al jaren dood…
    gebruik vandaag de dag een MisterFPGA voor mijn amiga verleden en heden. met RTC op 1600x1200 …

    Dit hierboven is wat ik zou scharen onder de noemer: troep.

    maar voor dce behuizing koop ik hem wellicht :D

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    mole28

    • 10 augustus 2021 16:39
    lol, een hele tijd geleden vond ik in een cd-winkel (da's idd lang geleden) 2 officiele discs met daarop games van de MSX en de Amiga. Stonden er honderden op. De MSX kreeg ik toen wel aan de praat, maar de Amiga niet. Echter werkten deze wel op mijn huidige PC.
    Zaten wel leuke spellen tussen en sommige kende ik nog van vroeger toen mijn neef een AMiga had :D

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 10 augustus 2021 21:33
    Amiga 500, wat heb ik daar toch echt veel plezier aan gehad. Heb dat ding nog liggen, inclusief de CD32 addon en scsi hdd toevoeging.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • C64Forever

    • 11 augustus 2021 11:40
    @SuperDre Je moet deze behouden. Het blijf mooi spul. Jaren plezier gehad en nu nog steeds.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Masterchief

    • 11 augustus 2021 08:40
    Simon the sorcerer <3

    Wat heb ik destijds daar van genoten! Dat was nog in de tijd dat je een spel huurde in de openbare bibliotheek. Dan kreeg je daarna een briefje in de bus met een paar gulden boete aangezien je het spel nog niet had teruggebracht :D

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Fordon_Greeman

    • 11 augustus 2021 12:16
    Turrican 2 en silkworm waren mijn lifeblood.