Nieuws
The Witcher 3

The Witcher-auteur krijgt meer compensatie van CD Projekt Red

Ontwikkelaar wil goede relatie met auteur behouden

Geschreven door Michel Musters op
Andrzej Sapkowski, de auteur van de The Witcher-boeken, ontvangt meer financiële compensatie van de ontwikkelaar van de games, CD Projekt Red.

Vorig jaar gaf Sapkowski al aan 14 miljoen euro aan royalty's te willen ontvangen van CD Projekt Red. De auteur van de boekenreeks waar de games op gebaseerd zijn, koos er voor om zijn deel van de winst in één keer te onvangen toen de rechten van de franchise werden verkocht. Hij had namelijk geen vertrouwen in de groei van de franchise. Toen The Witcher-games een succes werden, had Sapkowski het gevoel te weinig geld te hebben ontvangen.

De Poolse uitgave Puls Biznesu meldt nu dat CD Projekt Red een regeling heeft getroffen met de auteur. Het is niet bekend om hoeveel geld het gaat. CD Projekt Red heeft dit gedaan omdat het bedrijf een goede relatie met Sapkowski wil behouden.

Intussen wordt er gewerkt aan een serie rondom The Witcher. Het eerste seizoen van deze serie moet later dit jaar op Netflix verschijnen.

Dit artikel delen:

Lees meer

Frisse nieuwe graphics voor Crash Team Racing Nitro-Fueled Battle royale-game Apex Legends heeft al een miljoen spelers
12

Reacties op: The Witcher-auteur krijgt meer compensatie van CD Projekt Red

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • CroniC

    • 5 februari 2019 08:54
    Lol wat een zak zeg. Er geen vertrouwen in hebben en er 14milj voor krijgen, maar ho even als het wel een succes wordt.
    Stakker actie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sander999

    • 5 februari 2019 09:43
    Jammer, ik gun die klootzak helemaal niks. Hij heeft een bijzonder lage dunk van gamers en games. Had ook 0 vertrouwen dat de games een succes zouden worden en gaat nu achteraf janken. Walgelijke man.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Derper

    • 5 februari 2019 11:14
    wat een zure reacties hierboven zeg, mijn hemel. Ik snap die man volledig, of ik het er mee eens ben weet ik nog niet. Maar ook vanuit CDPR had ik de man zelf al een deel toegeschoven, eerlijk is eerlijk, zonder hem geen witcher.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sander999

    • 5 februari 2019 11:33
    @Derper
    Misschien moet je je even inlezen over de beste man. Daarna hoor ik je graag weer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Derper

    • 5 februari 2019 15:22
    @Sander999 of jij leest mij even de les? het maakt mij niks uit wat de man wel of niet doet. zonder hem geen witcher……

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • controvi

    • 5 februari 2019 16:13
    @Derper een man die geen vertrouwen heeft in zijn eigen verhaal en willens en wetens afstand doet van zijn verhaal aan CDPR en een fix geldbedrag in 1 keer laat uitbetalen.

    Dan kun je nog zoveel verzonnen hebben maar min inziens heb je elk recht dan verspilt

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sander999

    • 5 februari 2019 18:29
    @Derper
    of jij leest je een beetje in voordat je ongefundeerde meningen geeft?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Derper

    • 7 februari 2019 10:16
    @Sander999 neen. ik ben geen journalist en mijn mening is gefundeerd op wat ik er van vind. dit is een plek om meningen te delen en te geven. ingelezen of niet….

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • BertThaBest

    • 5 februari 2019 12:28
    Ontwikkelaar wil een goede relatie met de auteur houden, mijn reet. Dat is marketing praat. Hij heeft ze toch eerst aangeklaagd met zijn gejammer. Dat is hetzelfde als dat je de Staatsloterij aanklaagt omdat je buren opeens miljonairs zijn omdat ze wel een lot hadden gekocht. Zo zie ik het althans. Maar goed, groot gelijk voor die auteur. Als je toch al miljoenen hebt gekregen en een rechtszaak kunt betalen om je vermogen nog eens te vergroten.. zo werkt dat in de samenleving.

    Edit: volgens mij heeft de auteur Cd Project niet aangeklaagd maar dreigde hij daar wel mee en heeft hij zijn advocaat ingeschakeld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheChief

    • 5 februari 2019 13:22
    @BertThaBest Hij heeft geen miljoenen gekregen voor de rechten. Volgens mij was het iets van 30k Euro of zo in één keer. CD Projekt heeft hem keurig de keus gegeven en hij heeft zelf besloten dat hij geen percentage wilde hebben.

    Punt is dat toen hij gevraagd werd hij enkel bekend was in Polen en geen enkel vertrouwen had in het succes van een game gebaseerd op zijn boeken. Zonder de games was er weinig kans geweest dat zijn boeken internationale faam hadden gekregen.

    Op basis van wat er tot nu toe bekend is over deze zaak vind ik hem dan ook behoorlijk ondankbaar. Hij heeft zelf een inschattingsfout gemaakt en CD Projekt had hem daarvoor niet hoeven te compenseren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • gimbal2

    • 5 februari 2019 13:51
    Lijkt me dat het succes van de games hem indirect al veel meer inkomsten oplevert; meer boeken verkocht, Netflix deal. Meneer moet niet janken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • The_Scratcher

    • 6 februari 2019 13:27
    Wat een naar vies eng verzuurd mannetje is het toch. Van mij had ie geen rooie cent meer gekregen!!! En al helemaal niet nadat ie altijd zo negatief en verzuurd doet altijd over de games en studio. En dan ook nog eens dat aanklagen. Kon mij echt de pot op en verrekken. Een inhalige geldwolf is het meer niet. Had ie maar beter moeten opletten, hij had een veel beter aanbod maar dat wilde ie ja niet. Deal = deal en daar ben je zelf 100% bij geweest en dus ook niet lopen miauwen nou! Punt.