Nieuws

The Legend of Zelda-reeks bestaat 35 jaar

Hiep hiep hoera!

Geschreven door Michel Musters op
Nintendo's The Legend of Zelda-reeks vierde gisteren diens vijfendertigste bestaansjaar.

The Legend of Zelda werd bedacht door Nintendo's Shigeru Miyamoto kwam op 21 februari 1986 uit in Japan. Sindsdien is het een van de populairdere franchises van het bedrijf en geniet de reeks wereldwijd van veel aanzien.

Na The Legend of Zelda verscheen een direct vervolg op de NES, kwam Link's Awakening op de Game Boy uit en betekende A Link to the Past op de SNES het grote mainstreamsucces voor de franchise. De reeks werd daarna naar drie dimensies vertaald met Ocarina of Time en Majora's Mask op de Nintendo 64. Sindsdien zijn er diverse nieuwe delen en spin-offs uitgekomen op Nintendo-systemen.

In 2017 kreeg de Zelda-serie een tweede leven met Breath of the Wild op de Nintendo Switch en Wii U. Het spel nam de gebruikelijke structuur van de reeks, waarin de overkoepelende spelwereld afgewisseld werd met kerkers, op de schop en bood een gigantische open wereld om te verkennen. Het is een van de grootste verkoopsuccessen binnen de franchise.

Vorige week kondigde Nintendo aan dat Wii-game The Legend of Zelda: Skyward Sword op 16 juli voor de Switch uitkomt. Veel fans vermoeden dat het bedrijf in de loop van het jaar nog meer oude Zelda-games naar de Switch brengt om het jubileumjaar te vieren. Wanneer het langverwachte vervolg op The Legend of Zelda: Breath of the Wild uitkomt is nog niet bekend.

Zelda Breath of the Wild

Dit artikel delen:

Lees meer

Tekken 7 krijgt een Pools personage Dan luidt start van vijfde seizoen Street Fighter 5 in
11

Reacties op: The Legend of Zelda-reeks bestaat 35 jaar

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • D3f34t3r

    • 22 februari 2021 12:17
    Waiting in progress voor zelda 35th Nintendo direct hahaha

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    watashi wa maurice desu.

    • 22 februari 2021 12:27
    @D3f34t3r

    Ja dat is eigenlijk onvermijdelijk.
    Het zou zelfs zonde zijn als er niet een speciale direct komt deze maand. Of snel. Ik hoop niet dat dingen gewoon random tussendoor aangekondigd wordt maar in een uur durend eerbetoon aan Zelda, het originele ontwikkelteam en de legacy die het heeft en nog gaat krijgen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 22 februari 2021 13:27
    @watashi wa maurice desu. hebben ze dat voor mario gedaan ook niet toch.
    Dus zullen ze het ook niet voor zelda doen helaas.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Jumpman

    • 22 februari 2021 14:55
    @hulstpower hoewel ik ook geen uur durende special verwacht van Zelda is het niet uit te sluiten. Als je van Nintendo een ding kan zeggen is dat herhaling niet hun uitval basis is. Tuurlijk kunnen we speculeren over een Zelda all-stars of andere compilatie met meerdere games bij elkaar, of dat er een zelda game and watch komt, of een hele kleding lijn en zelda Lego maar Nintendo is niet zo voorspelbaar als dat. Dat bij Mario iets op een bepaalde manier gelopen heeft is niet meteen het pad wat ze voor zelda ook gaan gebruiken. Heeft denk ik ook te maken dat de doelgroep voor zelda wat volwassener is dan voor Mario. We zullen dus moeten afwachten wat komt en ons laten verrassen 😁.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 22 februari 2021 15:27
    @Jumpman ik hoop dat ze groot uitpakken met zelda 35 jaar.. Maar ze zijn nogal apart bij Nintendo en doen alles op hun eigen manier. Dus het kan wel maar vond het 35 jaar bestaan van Mario ook tegen vallen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    watashi wa maurice desu.

    • 22 februari 2021 15:24
    @hulstpower

    Toch is daar wel meer bravoure aan gegeven voor mijn gevoel,
    Een logo wat betreft Mario 35 jaar en nog meer dingen.
    Is er in deze direct al echt aandacht aan 35 jaar gegeven?
    Volgens mij niet.
    Enkel een reveal van een remaster en een update dat de botw2 op schema zit,
    Meer dat dat niet.
    De super Mario 35 update gaf een Allstars, een Game and watch. Een online battle royal versie van de eerste SMB.
    Dit soort aandacht mis ik nu.
    En ik geloof dat Nintendo had gezegd vorig jaar dat het 35 jaar van Zelda niet ongemerkt voorbij lieten gaan. Dus enkel vanuit die 2 gedachten kan ik niet ontkennen dat ik wel meer verwacht dan wat er nu is ja.maar als het mondjesmaat komt is het ook goed maar dat noem ik niet groot aandacht.

    En je hebt wel gelijk hè. Maar ik mag toch hopen. Hahaha
    Daarbij zou jij altijd hetzelfde schema hanteren! Ik zou zelf nogal proberen soms als een verrassing uit de hoek te komen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 22 februari 2021 15:28
    @watashi wa maurice desu. Ja mag zeker hopen en ik hoop ook hoor. Maar vond Mario 35 jaar viering ook tegen vallen.. Ik hoop dat botw 2 nog dit jaar komt of een remake van ocarina of time maar ik denk het niet maar hoop van wel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • markiewong

    • 22 februari 2021 16:22
    @watashi wa maurice desu.
    Laatste keer dat ze het echt groot vierde (25th anniversary) werd alles ook pas aangekondigd op de E3. Dus ik zou er voor die tijd ook niks van verwachten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    HunterSeeker

    • 22 februari 2021 12:52
    een zelda switch met alle delen erop lijkt me cool, heb er nog geen switch en dit lijkt me dan een erg goed begin :P

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Diamond8d

    • 22 februari 2021 13:37
    Ik hoop dat ze net als met Mario een Zelda All-Stars uitbrengen met de 3 tofste zelda games. Welke dat dan worden tja… Skyward Sword is al apart benoemd als een game… mogelijk ivm de besturing.

    Mocht het er komen zou ik zeggen:

    Zelda OoT
    Zelda MM
    Zelda WW

    De nes en snes games kan je al spelen op de switch, daarom deze 3.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Robert-Frans

    • 22 februari 2021 17:16
    @Diamond8d De NES- en SNES-games kun je echter alleen spelen met een internet-abonnement. Als ze die dus net zo toegankelijk zouden willen maken als de door jou voorgestelde titels, zullen ze die alsnog moeten vrijgeven voor hen zonder zo'n abonnement.