Nieuws
The Last of Us

The Last of Us behaalt grootste kijkersgroei tussen twee HBO-afleveringen ooit

Preview van de aankomende derde aflevering uitgebracht

Geschreven door Michel Musters op
De HBO-serie gebaseerd op The Last of Us heeft een record gebroken: niet eerder groeide de kijkersaantallen tussen twee afleveringen van een serie op HBO zo snel.

Dat blijkt uit een artikel van Variety. De eerste aflevering werd op de premièredag door 4,7 miljoen mensen bekeken, de tweede aflevering door 5,7 miljoen mensen. Dat is een groei van 22 procent. Niet eerder nam de populariteit van een serie op HBO in deze mate toe binnen twee afleveringen. 

Overigens gaan deze cijfers alleen over de Amerikaanse markt. Inmiddels is het kijkersaantal voor de eerste aflevering flink gestegen; die is nu door meer dan achttien miljoen mensen bekeken. De tweede aflevering verscheen gisternacht online.

Hieronder is een preview te zien van de derde aflevering, die in de nacht van aankomende zondag op maandag verschijnt. 

De populariteit van de serie heeft ook effect op de verkoop van de games, in ieder geval in Groot-Brittannië. GamesIndustry.biz meldt dat de verkoopcijfers van The Last of Us: Part 1 op PS5 met 238 procent zijn gestegen. De verkoopcijfers van The Last of Us Remastered op PS4 zijn met 322 procent gestegen. Dat is voor beide games overigens niet goed genoeg om in deze regio in de top 10 van bestverkochte games van afgelopen week te komen.

Dit artikel delen:

Lees meer

Life is Strange 2 verschijnt komende maand op Nintendo Switch Dead Space-gameplay lekt vlak voor release uit
24

Reacties op: The Last of Us behaalt grootste kijkersgroei tussen twee HBO-afleveringen ooit

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • fonsrutte

    • 24 januari 2023 08:53
    Ik wilde eerst wachten met het kijken van de serie tot het moment dat alle afleveringen beschikbaar waren, maar heb het niet kunnen weerstaan.
    Wat me erg opviel is dat ik heel erg flashbacks kreeg naar het moment dat ik de game speelde, dezelfde emoties voelde bij het opnieuw zien van diezelfde scenes. Erg knap.
    Ik vond het altijd de grootste makke van films of series gebaseerd op games dat je een game heftiger beleefd omdat je zelf achter de knoppen zit en je meer betrokken voelt, maar dat hebben ze hier heel knap gedaan. Ben erg benieuwd of ze dit niveau kunnen vasthouden

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Bteqq

    • 24 januari 2023 09:47
    @fonsrutte

    Weet je wat ik gaaf vond? Sowieso alle referenties naar de game! Zal ivm spoilers hier niet noemen, maar het is bizar hoeveel details ze hebben verwerkt. Kijk dit met je gordijnen dicht en goed geluid!!!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aerofox81

    • 24 januari 2023 09:12
    Ik denk vooral door de media hype. Ik heb de eerste aflevering gezien, de tweede nog niet.
    Ik vond hem best goed, maar ook niet heel bijzonder. Als ik het niet had geweten was het voor mij een 13 in dozijn post-apocalyptische serie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Matsie

    • 24 januari 2023 10:33
    @Aerofox81 Ik dacht precies hetzelfde als jij: prima aflevering maar alle loftrompetten en perfecte scores kon ik niet goed plaatsen.

    Dat gezegd hebbende vond ik aflevering twee ijzersterk. Ik ben nu zelf een stuk positiever en kijk uit naar de volgende aflevering.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    alex201

    • 24 januari 2023 11:55
    @Matsie Maarja wat moet je ook in een eerste aflevering. De toon is gezet en ze hebben het begin van TLOU prima overgebracht naar de serie. Ik vind dat ze dat heel netjes hebben gedaan. Series moeten even op gang komen, maar de fundering is gewoon goed en ze tonen aan in staat te zijn die game over te zetten naar een serie. Moet zelf de tweede nog kijken, maar ik kijk er erg naar uit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Matsie

    • 24 januari 2023 13:06
    @alex201 Ik vond het ook geen slechte eerste aflevering hoor, maar niet de 10/10 die je in veel media zag.

    Ik vind dat de game de opening beter doet dan de serie. Daarnaast was de eerste aflevering van The Walking Dead mijns inziens veel sterker.

    Ik zou de eerste aflevering tussen een 7 en een 8 geven, gewoon goed dus. Aflevering 2 zou ik een 9 geven, het komt al dichter bij de hype in de buurt.

    Al met al so far een geweldige serie dus.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    alex201

    • 24 januari 2023 14:37
    @Matsie Ja fair. Wellicht zijn mensen ook gewoon opgelucht dat het weer een succesvolle game verfilming is haha. Ik ben het er verder ook wel mee eens dat de eerste aflevering niet het beste ooit is wat mensen beweren, maar idd meer een 8/10. Het is in ieder geval nice om te zien dat ze deze verfilming zo goed oppakken, dus ik ben heel benieuwd naar de rest. Er zit zoveel potentie in game verfilmingen. Ook al denk ik niet dat je het mooiste aan een game (het zelf actief deelnemen aan het verhaal) echt kunt evenaren met een verfilming.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Matsie

    • 24 januari 2023 15:43
    @alex201 Helemaal met jou eens.

    Ik wil er ook niet aan voorbij gaan dat game verfilmingen normaal gesproken niet best zijn, wat dat betreft is deze serie een verademing. En het mag met recht de beste game verfilming ooit genoemd worden.

    Zo zette ik gisteravond Uncharted aan, die inmiddels op Netflix staat. Wat een nietszeggende film is dat zeg.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 24 januari 2023 15:46
    @Matsie

    Toch ben ik blij dat het een financieel succes is er minstens nog een deel komt

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Matsie

    • 24 januari 2023 17:30
    @coola Dan ben ik blij voor jou, maar het is niet voor mij.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    StormFox

    • 24 januari 2023 09:26
    episode 2 was top en nu heb ik zin om TLoU weer te spelen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Snafu9

    • 24 januari 2023 09:56
    Is het erg dat ik de game niet gespeeld heb? Of is het handig om toch nog cutscenes te bekijken van de game?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MichelMusters

    • 24 januari 2023 10:04
    @Snafu9 Helemaal niet erg! Je haalt er dan misschien nog wel meer uit dan mensen die de games wel hebben gespeeld, aangezien je het verhaal nog niet kent.

    Als je dan toch eerst de games wil ervaren, zou ik ze eerst spelen voordat je gaat kijken. De cutscenes bekijken heb je echt niets aan, dan kun je beter gewoon meteen aan de serie beginnen :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Snafu9

    • 24 januari 2023 10:39
    @MichelMusters @ShadowKiller @Matsie
    Dankjewel voor al jullie reacties! Ik ga gewoon lekker de serie kijken. Ben erg benieuwd :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ShadowKiller

    • 24 januari 2023 10:08
    @Snafu9
    Als je de game hebt gespeeld zie je veel overeenkomsten en referenties. Verder is het verhaal uitgebreider dan de game, en zijn sommige stukken iets anders omdat ze beter bij een serie passen.
    Als je de game niet gespeeld hebt mis je dus eigelijk niets. Je kan de serie gewoon kijken. Het is makkelijk te volgen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Matsie

    • 24 januari 2023 10:35
    @Snafu9 Ik zou het niet doen, het verhaal is voor 90% hetzelfde en ergens is het jammer dat ik weet hoe het afloopt.
    Ik zou het als pluspunt zien dat je de game nog niet gespeeld hebt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Snoop213

    • 24 januari 2023 10:48
    Ik wil hem ook dolgraag zien. Maar ik heb geen zin om voor 1 serie 2 maanden HBO te nemen. Dus ik wacht geduldig. Games komen er spoedig aan. Plus kijk ik de komende weken wel eerst seizoen 3 van Sky Rojo. En zodra alle afleveringen erop staan neem ik even een abbo van 7.99 wat ik ieder moment kan opzeggen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Fordon_Greeman

    • 24 januari 2023 10:58
    Leuk dat Druckmann aflevering 2 zelf geregisseerd heeft. Tot nu toe is dit weergaloos, maar laten we eerlijk zijn, met de games had je eigenlijk al de perfecte template. Niet alleen visueel maar ook met gelaagde, menselijke, levensechte personages. Nog steeds erg knap dat ze het zo goed hebben overgebracht naar het live action format, maar enkele fracties van seconden overvalt me het gevoel dat ik naar een replica van de games zit te kijken, dat ik dit al eerder heb beleefd. maar dat is uiteraard extreem muggenziften. ik wil episode 3 verdorie!!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    WinNow

    • 24 januari 2023 11:29
    Het ziet er geweldig uit maar ga toch wachten tot seizoen 1 compleet gereleased is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    WinNow

    • 24 januari 2023 11:29
    Het ziet er geweldig uit maar ga toch wachten tot seizoen 1 compleet gereleased is.