Bear en Mike Wilford, CEO van Twisted Pixel, waren van plan om een Kinect-titel voor te stellen die gebruikmaakte van precieze vingerbewegingen. Kort voordat de ontwikkelaars het idee aan Microsoft zouden voorleggen, kwamen ze erachter dat de technologie achter Kinect niet toereikend was. "Het was erg gaaf, maar het had niet de precisie die wij wilden, [Kinect] kon geen vingerbewegingen registreren", zo legt Bear uit. "Ik zat daar met de gedachte: 'O nee, we gaan dit idee presenteren en [Microsoft] weet dat het niet mogelijk is met de beschikbare hardware'."

Schilderij

Voordat de presentatie begon, moest Microsofts Cherie Lutz naar het toilet. Dit gaf Bear en Wilford drie minuten om iets te verzinnen, zo vertel Bear. "Ik las ergens dat Nintendo's Miyamoto iets met een marionet-Mario ging doen. Wilford was met andere Microsoft-mensen aan het praten, terwijl ik panisch rondkeek, hopend op een goed idee. Links van mij hing een schilderij van een cowboyskelet en ik dacht letterlijk: 'Oké, een cowboyskelet dat wraak moet nemen op zijn posse...[en het is een ] marionet."

Lutz kwam terug van het toilet en Bear legde het idee van het cowboyskelet voor, dat spelers met hun handen besturen. Hij claimde daarbij al geruime tijd met het concept rond te hebben gelopen. "Ik loog me een slag in de rondte en Wilford en onderstreepte mijn verhaal waar hij kon." Volgens Bear vond Microsoft het idee prachtig en begon de studio daarna vrijwel gelijk met de ontwikkeling van The Gunstringer.