The Darkness II wordt anders dan het eerste deel ontwikkeld door Digital Exremes. In deze game neemt de speler wederom de controle over Jackie Estacado, drager van The Darkness, een eeuwenoude kracht van chaos en vernietiging. De game speelt zich twee jaar na het origineel af en Estacado is nu de Don van de Franchetti-maffiafamilie. Wanneer een bovennatuurlijke aanslag op zijn leven een nieuwe maffia-oorlog inluidt, keren Jackie's demonische krachten terug. Hij maakt een reis naar de hel om het mysterie achter The Darkness te ontrafelen. Net als in de eerste game kunnen spelers vier wapens tegelijk hanteren: een vuurwapen in beide handen en demonenarmen op de rug. 

"The Darkness II neemt de speler mee in een wereld vol duister, fantasierijk geweld. Het is een stijlvolle en prachtige nachtmerrie", zegt Christoph Hartmann, president van 2K Games. "De game maakt uniek gebruik van het vechten in het donker en licht, gecombineerd met een arsenaal aan wapens dat Jackie tot zijn beschikking heeft en de gruwelijke aanvallen van de bovennatuurlijke Demon Arms en de duistere krachten."

Digital Extremes

De eerste The Darkness werd ontwikkeld door Starbreeze Studios, die ook verantwoordelijk was voor The Chronicles of Riddick. Digital Extremes, dat het tweede deel op zich neemt, heeft de laatste jaren vooral geholpen bij de ontwikkeling van games van andere studio's. Zo maakt Digital Extremes momenteel de PC-overzetting van Kaos Studios' Homefront en maakte het de multiplayermodus van 2K Marins BioShock 2 en de PS3-overzetting van de eerste BioShock. De laatste game die door Digital Extremes zelf werd gemaakt is actiegame Dark Sector uit 2008.