Nieuws
Ubisoft

Tencent koopt 49,9% van aandelen hoofdaandeelhouder Ubisoft

Daarmee krijgt het indirect meer van Ubisoft in handen

Geschreven door Jari Klapwijk op
Ubisoft heeft aangekondigd dat Tencent nog meer aandelen van Guillemot Brothers Limited (GBL), de hoofdaandeelhouder van de ontwikkelaar, heeft gekocht.

Het Chinese bedrijf investeert nog eens 300 miljoen euro (80 euro per aandeel) in het bedrijf en heeft daarmee 49,9% van de aandelen in handen. Voor deze deal bezat Tencent 13% van de aandelen. Daarnaast geeft Tencent GBL een ongedekte lening waarmee het een groter gedeelte van Ubisoft zou kunnen kopen. 

Door de deal hebben Tencent en Guillemot Brothers Unlimited nu 29,9% van Ubisoft in handen. De Guillemot-familie 24,9% van de aandelen met stemrecht. 

Tencent krijgt slechts vijf procent van de stemgerechtigde aandelen binnen GBL, krijgt geen zetel in de raad van bestuur en geen recht om besluiten tegen te houden. De raad van bestuur van Ubisoft heeft Tencent wel toestemming gegeven om diens aandeel in Ubisoft te vergroten van 4,5% naar 9,99%. Boven die 9,99% mag Tencent de komende acht jaar niet gaan. Binnen de komende vijf jaar mag Tencent de aandelen ook niet verkopen. Alle details zijn hier terug te lezen.

In augustus werd al duidelijk dat Tencent de grootste aandeelhouder van Ubisoft wil worden. Tencent is een grote speler binnen de game-industrie. Zo heeft het aandelen in uitgevers en ontwikkelaars als Riot Games, Epic Games, Frontier Developments, Activision Blizzard en PlatinumGames in handen.

Dit artikel delen:

Lees meer

Sony onthult PlayStation 5-accessoires in grijze camouflagekleur Elden Ring-boeken met concept art op komst
40

Reacties op: Tencent koopt 49,9% van aandelen hoofdaandeelhouder Ubisoft

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    coola

    • 7 september 2022 11:26
    Niet zo blij met Tencent. Maar dat de Guillemot-familie nog steeds de meest stemrechten maakt mij wel blij.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 7 september 2022 12:02
    @coola ach toch niet al ubi nieuws vind je leuk ;), grapje dit is heel slecht nieuws dit bericht drijf koopt zich langzaam maar overal kleine beetje bij in.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 7 september 2022 12:29
    @hulstpower

    Mja ben al blij dat voorlopig alsnog Guillemot de meeste vingers in de pap heeft. Controversiele mening maar de Guillemot familie en dan met name Yves is een top ceo

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ronnyp

    • 7 september 2022 13:55
    @coola ja heb je eindelijk je aandelen verkocht Coola xd.

    Dit is geen geweldig nieuws maar zolang ze niks te zeggen hebben is het goed natuurlijk. En ubisoft mag wel oppassen want als Tencent het kan regelen nemen ze zo heel Ubisoft over.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 7 september 2022 12:57
    @coola Ja hier wordt ik ook niet echt blij van

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Riyakuya

    • 7 september 2022 11:29
    Nou fijn.. ik had toch liever gezien dat een ander bedrijf het zou overnemen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MissMeNL

    • 7 september 2022 11:39
    Als ik vele negatieve geluiden mag geloven over tencent moeten we hier niet blij mee zijn. Ja Ubisoft maakt nog steeds mijn favorietste games.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 7 september 2022 12:24
    @MissMeNL welke negatieve geluiden, anders dan de standaard China haat?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    JMG

    • 7 september 2022 12:40
    @SuperDre De standaard China haat is genoeg.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TheChief

    • 7 september 2022 13:23
    @SuperDre Er zijn meer dan genoeg redenen om een hekel te hebben aan Chinese bedrijven en China als staat. Niet aan de Chinezen als volk uiteraard, ik heb het hier puur over China als staat gerund door een moorddadig dictatoriaal regime.

    Chinese bedrijven zijn bijvoorbeeld schatplichtig aan de Chinese overheid wat betekent dat als er in Bejing iemand met de vingers knipt een Chinees bedrijf alles wat ze hebben aan data aan hen moeten overleggen.

    Er is een reden waarom een bedrijf als Huawei geweerd wordt uit vertrouwelijke core ICT systemen van westerse overheden. Dat is exact vanwege de hierboven beschreven situatie.

    Kort en goed, China als staat is niet te vertrouwen en Chinese bedrijven zijn een verlengstuk van die staat.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 7 september 2022 22:12
    @TheChief en met Huawei ga je dus fout, het zijn de amerikanen die zitten te pushen dat Huawei hardware niet meer gebruikt wordt, maar de reden heeft geen zak te maken met eventueel data moeten overhandigen als de regering met de vingers knipt, zo'n wetgeving heeft de VS overigens ook. De echte reden is dat de amerikanen moeite hebben met het hacken van die systemen, waar veel amerikaanse hardware namelijk gewoom backdoors hebben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    san5324

    • 7 september 2022 13:55
    @SuperDre

    Je hebt geen flauw idee waar je het over hebt.

    De westerse wereld zou chinese bedrijven dezelfde regels op moeten leggen als China doet wanneer westerse bedrijven in China zich willen vestigen of bedrijven op willen kopen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 7 september 2022 15:55
    @san5324
    Dit dus inderdaad. wat een ongeinformeerde mafklapper. Zeg dan gewoon niets.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    san5324

    • 7 september 2022 21:03
    @The_Stifmeister weet je wat het is, er zijn zoveel mensen die geen idee hebben hoe het in China gaat. Ik sta er soms echt van te kijken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 7 september 2022 22:14
    @san5324 Of misschien ben jij wel degene die niet weet hoe het normaal daar aan toe gaat? Die regels voor westerse bedrijven vallen best mee.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    san5324

    • 8 september 2022 01:53
    @SuperDre

    Ik heb er 9 jaar gewoond, en jij?

    en nee de regels voor westerse bedrijven vallen niet mee.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • 004

    • 7 september 2022 17:07
    @san5324 Ik ben het hiermee ook eens.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    poklaan

    • 7 september 2022 18:17
    @san5324
    1000% mee eens. Te belachelijk voor woorden dat Chinezen bedrijven zomaar bedrijven hier kunnen opkopen maar andersom is het zo goed als onmogelijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • 004

    • 7 september 2022 17:06
    @MissMeNL Tencent is een gigant in de tech/social media wereld. Het bedrijf is gevestigt in China waarbij de afgelopen jaren soms naar buiten kwam dat ze overhoop lagen met de Chinese overheid. Ik heb helaas geen feiten hoe de relatie tussen de twee precies zijn alleen voor zover ik weet is de CCP oppermachtig en duld geen tegenspraak van enige vorm dan ook. Het idee dat ze Tencent hun gang laten gaan lijkt me dus sterk. Daarnaast heeft de CCP het recht om enige informatie van elk bedrijf in het land te claimen. De regels van privacy die wij hier hebben gaan daar niet op. Daarnaast duikt China overal massaal in door de grote economie die ze hebben waarvan een groot deel van het geld wordt geinvesteerd voor verdere groei en uitbreiding van China. De games industrie vertelt door middel van hun games verhalen en wie de game bedrijven in de handen heeft kan dus jonge geesten primen en laten wennen aan bepaalde culturen of verhalen laten geloven. Mooi voorbeeld is World of Warcraft: Mists of Pandaria dat werd toegelaten door de CCP omdat de uitbreiding Chinese cultuur verspreide en aan andere voorwaarden voldeed. Films en games zijn dus een ontzettend krachtige propaganda tool, in het westen stoppen Hollywood regiseurs al jaren hun eigen ideologie in de films en is precies hetzelfde. Niet veel nieuws onder de zon zou je zeggen dus.

    Het probleem komt echter naar voren dat als de claims die over de Oeigoeren gemaakt worden, het extreme sociale krediet systeem (waar ik wel voordelen van inzie alleen niet zo extreem als zij het gebruiken/misbruiken), het totaal blokkeren van vrijheid van meninsuiting als deze niet strookt met de richtlijn van de CCP, het afkopen van bedrijven en instituten om geen slechte informatie over China te delen wat gewoon omkoping is, de extreme propaganda die ze naar hun bevolking uitzenden. Je kan nog wel even doorgaan met dat hoe het er in China aan toegaat hele enge vormen aanneemt. Ondanks dat ik denk het westen veel kan leren van China en dat we iets minder individualistisch moeten worden is China de extreme van collectivisme waarin het individu totaal verloren gaat.

    Al jaren zijn landen/wereldmachten een ideologische oorlog aan het voeren. Binnen het westen gebeurt het ook tussen progressieven en conservatieven. Vanuit de gedachtengang dat geld macht is en behalve macht de potentie om verhalen/propaganda te verspreiden via games in dit geval zou iedereen zich af moeten vragen wie zij deze macht willen geven. Ik begrijp het, heel vervelend allemaal en iedereen maakt zich liever zorgen of de gameplay wel leuk is van een nieuwe titel.

    In essentie zijn er in het westen heel veel bedrijven al weggegeven om aandeelhouders rijker te maken en het gebeurd nog steeds waarmee we over lange tijd onze eigen fundamenten van onze samenleving ondermijnen. Het kan natuurlijk dat je de ideologie van andere landen beter dan van die van ons vind en dan begrijp ik waarom je deze overname toe zou juichen maar ik ben er niet een van.

    Ik hoop dat we nader tot elkaar kunnen groeien de komende decennia als verschillende culturen. Dit zal ook de enige weg zijn om meer oorlog te voorkomen. Maar voor, mochten de verhalen dus kloppen over China dan zou ik ze liever niet ondersteunen in hun groei over de wereld.

    Als laatste, er zullen vast mensen beginnen over het westen wat de grote boosdoener is. Om alvast te reageren op de mogelijke reacties, in het westen is ook nog heel veel werk te doen, gaat er veel fout en wordt er misbruik gemaakt. Aan het eind van dag geloof ik op dit moment meer in de ideologie van het westen hoewel idealiter ik graag een combinatie zou willen zien van de beste waarden van het oosten en het westen samen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    san5324

    • 7 september 2022 21:01
    @004

    Dus je bent het eens met het feit dat wanneer jij iets op weibo zegt wat tegen de overheid in gaat (bv je bent het niet eens met de covid situatie) dat dezelfde overheid ervoor kan kiezen om jouw Kids te straffen door niet naar een goede University te laten gaan??

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.