"Ik vind het jammer, want het gaat dezelfde kant op als een aantal van de vorige X-com opvolgers zoals Interceptor en Enforcer - in andere woorden, volledig tegen turn-based-gevechten in. Het was teleurstellend vanuit mijn perspectief en voor de vele fans van X-Com." Ook over het het onlangs aangekondigde strategiespel Xcom: Enemy Unknown is Gollop kritisch : "Wanneer we vanuit het niets hoorden dat Firaxis een turn-based versie aan het maken was, leek het alsof 2K probeerde al hun honken te bezetten."

De van origine Britse gamedesigner vindt dat turn-based spellen niet op waarde worden geschat: "Zoals met de meeste uitgevers, ze zijn ervan overtuigd dat turn-based spellen een nichemarkt zijn en niet hun aandacht verdienen. Dit is al een probleem sinds midden jaren negentig."

Gollop denkt dat het ligt aan de opkomst van het real-time strategiegenre: "Het eerste dat turn-based gaming heeft kapotgemaakt waren alle RTS-games. In de midden jaren negentig profileerden zij zich enorm en werd het na het succes van Command & Conquer bijna het grootste gamegenre. Dus je kunt zeggen dat de dood van turn-based gaming al halverwege de jaren negentig plaatsvond."