Op Segatech.com is een artikel verschenen waarin verschillende next-gen console's met elkaar worden vergeleken. De bijna 3 jaar oude DC wordt vergeleken met de GameCube en XBox, die beide binnenkort op de markt gaan verschijnen.

Na het vergelijken op puur technische informatie worden er verschillende vergelijkingen getrokken tussen de systemen. Er wordt onder andere gekeken naar de Pixel Fill Rate, MIPS, Texel Fill Rate en Rendering Bandwidth die de consoles ter beschikking hebben. Als gegevens hiervoor wordt informatie gebruikt die beschikbaar is gesteld door de fabrikanten, rekensommetjes met de tech. specs en materiaal van internet.

Uit alle vergelijkingen komt Microsoft's XBox er het beste uit, uiteraard gevolgd door de GameCube en de Dreamcast volgt meestal op grote afstand. Sony's PS2 wordt bijna niet genoemd in het artikel, behalve dat de machine vrij slecht is in texturing.DC has 1 pipeline with 1 texel unit.

GC has 4 pipelines with 1 texel unit per pipeline.

Xbox has 4 pipelines with 2 texel units per pipeline.

As you can see the GC and Xbox are vastly more powerful than the DC when it comes to multi-texturing, which is very important for light/shadow maps, bump mapping, gloss & dirt maps, etc.

The Xbox seems to be in a league of it own when it comes to multi-texturing with it's 2000 MT/sec rate. This will allow bump mapping to be standard in games, where as they were not present in the vast majority of DC games even though the DC's GPU had bump mapping capability

Vergelijking van de Texel Fill Rate

Voor meer vergelijkingen kan je doorsurfen naar SegaTech.

Uiteindelijk zal het toch gaan om de spellen die op de consolesystemen gaan verschijnen. De technische specs. geven alleen aan wat de mogelijkheden (of juist beperkingen) zijn die de ontwikkelaars hebben. Welke console het beste zijn zal iedere consolegamer voor zichzelf moeten bepalen, keuze is er in ieder geval genoeg