Nieuws

Technici claimen dat PS5 verticaal plaatsen voor schade kan zorgen

Vloeibare metaal tussen apu-chip en koellichaam zou kunnen lekken

Geschreven door Michel Musters op
Technici die consoles repareren claimen dat het schadelijk kan zijn om de PlayStation 5 verticaal neer te zetten.

Door de PlayStation 5 verticaal te plaatsen zou na langdurig gebruik vloeibare metaal rondom de apu-chip in de console kunnen lekken. Daardoor zou het vloeibare metaal niet alleen op plekken kunnen komen waar het niet thuishoort, het zou vervolgens ook niet koel genoeg kunnen blijven rondom de chip, waardoor er schade op kan treden.

Een klusjesman plaatste onder de naam TheCod3r een aantal maanden geleden een video op YouTube waarin het probleem in kwestie zich voordeed. Daarbij kreeg hij de console niet meer aan en ontdekte hij het vloeibare metaal dat gelekt was. Sindsdien zijn er meer technici die er melding van hebben gemaakt, waaronder in dit artikel op Wololo.net. Daarin wordt ook een PlayStation-fan genaamd 68Logic aangehaald, een Fransman die eigenaar is van een winkeltje waarin hardware gerepareerd wordt, met soortgelijke bevindingen.

Sony heeft nog geen officiële uitspraken gedaan rondom het probleem. De console kan officieel in ieder geval zowel horizontaal als verticaal geplaatst worden - de bijgeleverde standaard is voor beide opties geschikt. Gamer.nl kan niet bevestigen of de bevindingen van bovenstaande technici berusten op waarheid.

Dit artikel delen:

Lees meer

Sony biedt kortingen op PlayStation Plus-abonnementen MAGFest ontvangt kritiek na steek richting gamesite Kotaku
18

Reacties op: Technici claimen dat PS5 verticaal plaatsen voor schade kan zorgen

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    coola

    • 6 januari 2023 15:06
    Staat al 2 jaar verticaal. Nog nooit problemen gehad. En ik zie die in de nabije toekomst ook totaal niet opkomen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SoonTiel

    • 6 januari 2023 15:15
    @coola jij maakt hem elke week een keer open?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 6 januari 2023 15:18
    @SoonTiel

    Sowieso elke maand een grote schoonmaak beurt. Heb nog niks raars gezien..

    Sowieso heb ik met mn ps5 ook nog nooit een vastloper gehad.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SoonTiel

    • 6 januari 2023 15:23
    @coola serieus? dan heb ik niets gezegd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Jumpman

    • 6 januari 2023 15:18
    @coola lijkt me ook niet direct. Het zal procentueel ook te verwaarlozen zijn waarbij dit gebeurt en dan verschillen omstandigheden bij de ene plek naar de andere plek enorm wat invloed kan hebben. Omgevingstemperatuur, open of in een matig ventilerende kast, speelsessies van non stop 72 uur etc. Denk niet dat we nu massaal alles plat moeten leggen, al is dat bij mij wel de enigste mogenlijkheid.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Deadspacer

    • 6 januari 2023 16:01
    @coola idd hier heeft de ps4 altijd verticaal gestaan en de ps5 ook al sinds day 1 nooit problemen gehad.

    Gebruik die standaard ook niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • lightyears

    • 6 januari 2023 23:27
    @coola Dus jij kunt in de nabije toekomst kijken? Ik wou dat ik ook zo een glazen bol had :-)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkraverX

    • 7 januari 2023 03:52
    @coola

    Daarom is de 1 een techneut en de ander niet, wat nog niet is kan nog komen.

    Zelfde geld met auto`s, die worden soms terug geroepen terwijl 90% zonder problemen door kan rijden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Snoop213

    • 6 januari 2023 15:40
    Bij mij past hij niet eens . Maar het blijft in zijn overal een onhandig design met die verplichte standaard.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • lightyears

    • 6 januari 2023 23:29
    @Snoop213 Als je het mij vraagt is het de lelijkste console ooit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 7 januari 2023 03:31
    @lightyears nou er zijn wel erger geweest de Atari jaguar cd of de telstar arcade.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Smallie

    • 6 januari 2023 16:39
    Mijn plafond is te laag om hem rechtop te zetten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • dennis070

    • 6 januari 2023 18:21
    @Smallie deze vind ik wel heel leuk haha.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Bart81

    • 6 januari 2023 20:55
    @Smallie
    Hahaha. :D
    Hier ligt die wel horizontaal achter gesloten deuren in een tv meubel (meubel is aan achterkant open voor de ventilatie). Lelijk ding.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 6 januari 2023 22:34
    @Smallie Lol goeie

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 6 januari 2023 22:36
    Hmm, ga ik hem voor de zekerheid toch maar horizontaal neerzetten

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Riyakuya

    • 7 januari 2023 08:02
    Ik kan me niet voorstellen dat dit echt een probleem gaat worden maar als dat wel het geval is zou dat wel behoorlijk in de kosten kunnen lopen voor Sony.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    **Guitar_Hero**

    • 7 januari 2023 11:13
    Ik meen ergens gelezen te hebben dat dit zou spelen bij de nieuwere revisie, met kleiner moederbord.

    Hoe dan ook zal dit percentueel misschien wel meevallen, maar goed om in de gaten te houden.