Het is 11 uur s'avonds en ik besluit om met een paar van mijn Engelse clanmates nog even een uurtje SWAT4 online te spelen. De eerste paar ronden spelen we goed samen en we lachen flink wat af in onze Teamspeak server. Op een gegeven moment komt UBERNOOBz0r de gameserver binnen en voegt zich bij ons team. Geen probleem, hoe meer zielen, hoe meer vreugd! Nou, niet dus... De ronde start en BOEM! Een flashbang recht voor mijn neus. Totaal verblind en verdoofd strompel ik rond door onze spawnpoint en ik zie nog net hoe UBERNOOBz0r zijn MP5 op mij richt en mij een salvo 9mm kogels in da face geeft. Aargh, opzettelijk geteamkilled dus! Een vriendelijk verzoek om dit soort gedrag in het vervolg achterwege te laten levert me de alom wijze woorden: “STFU N00B!” op.

Ik ben hoogstwaarschijnlijk niet de enige die dit soort ervaringen heeft. Welke online game je ook speelt, van World of Warcraft, tot Halo, van PC's tot Console's delen gamers wereldwijd hetzelfde leed. De zogenaamde Griefers. Personen die opzettelijk online potjes verpesten met teamkilling, scheldpartijen of andere vertoningen van asociaal gedrag. Een Amerikaanse game-site vroeg psycholoog Yulan Liao van het Kaiser Permanente San Fransico Medical Center of zij misschien kon uitleggen wat er in het hoofd van dit soort figuren omgaat.

Zij verdeelt Griefers in twee categorieën. De zogenaamde “Defiant” en de “Scapegoat.” De Defiant is het soms eens met de groep, maar staat er vaak ook met één been buiten. Hij is in dit geval dat niet zeker of zijn doel, ook het doel van de groep is. Meestal is er bij iedere mens een kleine twijfel of hij trouw aan de groep moet blijven. De Defiant is de persoon die dit ook echt uitdraagt.

De Scapegoat daarentegen is iemand aan wie bijna iedereen een hekel heeft. Deze mensen worden vaak buiten de groep gezet. Niet alleen is het de groep die iemand uitsluit maar vaak nemen Scapegoats  onbewust deze rol zelf aan. Wanneer iemand eenmaal de Scapegoat is, is het lastig om weer uit deze rol te komen. Mensen die zich vaak niet kunnen aanpassen aan, en het meest verschillen van deze groep worden meestal de Scapegoat. De Scapegoats en de Defiants vervullen hun behoefte aan opstandigheid door middel van verstorende acties zoals bijvoorbeeld teamkilling. In het geval van de Scapegoat Griefer kan het zijn dat hij actief achter bepaalde mensen aanzit omdat hij zich door deze personen aangevallen voelt, iets dat niet persé zo hoeft te zijn.

Soms worden mensen onjuist als Griefer aangewezen door bijvoorbeeld een per ongeluk gemaakte teamkill, of door gewoonweg goed competitief spel. Wanneer zij dan als Griefer aangewezen worden is het mogelijk dat zij deze rol onbewust gaan aannemen, hoewel zij het in de eerste instantie niet zijn. Daarnaast beschrijft Dr. Liao diverse psychologische stoornissen die tot dit soort gedrag kunnen leiden zoals een depressie, of een anti-sociale persoonlijkheids stoornis.

Wanneer je met Griefers te maken krijgt geeft Dr. Liao het advies om vooral niet op een negatieve manier tegen deze mensen in te gaan. Dit stimuleert de Griefer alleen maar om zich nog asocialer te gedragen.