Take-Two-CEO vindt vakbonden voor game-industrie onnodig

Take-Two-CEO vindt vakbonden voor game-industrie onnodig

Strauss Zelnick, de CEO van Take-Two, laat weten het idee van een vakbond voor de game-industrie onnodig te vinden. Dit meldt Zelnick tijdens een interview met GameIndustry.biz.

Het idee voor een vakbond in de gamewereld werd nieuw leven ingeblazen nadat Rockstar, de dochteronderneming van Take-Two, veel kritiek ontving over de werkomstandigheden omtrent de release van Red Dead Redemption 2. Als gevolg hiervan ontwikkelde zich een discussie over het potentieel vormen van een vakbond. Zelnick zegt nu dat het moeilijk voor te stellen is dat zo'n vakbond gevormd wordt, maar dat Take-Two bereid zou zijn om mee te werken indien dit gerealiseerd wordt.

"Vakbonden worden meestal gevormd naar aanleiding van slechte of onbestaande werkrelaties. En meestal zijn vakbonden voordelig wanneer het een industrie betreft waarbij het aantal werknemers groter is dan het aantal openstaande vacatures. Wij hebben minder werknemers dan banen en die worden erg goed betaald", aldus Zelnick.

Strauss Zelnick

Hieraan voegt hij toe dat Take-Two momenteel 500 openstaande vacatures heeft, er 200.000 werknemers in de Verenigde Staten actief zijn in de game-industrie en meer dan 100.000 dollar per jaar verdienen. Hierdoor is het volgens de CEO moeilijk om voor te stellen waarom ze een vakbond willen vormen. "Maar we zijn een meegaand bedrijf dat bereid is om mee te werken indien collega's willen onderhandelen.

Met onderwerpen zoals crunch zijn vakbonden sinds kort vaker een discussiepunt geworden. Op dit moment bestaan er nog weinig vakbonden in de game-industrie, maar verschijnen er langzamerhand steeds meer. Zo was tijdens afgelopen E3 de vakbond Game Worker Unite aanwezig met de Game Developers Conference om het woord over vakbonden in de game-industrie te verspreiden.

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!
test

Wel toepasselijk beeld, een game die zich afspeelt in 19e eeuw en een CEO met een 19e-eeuwse opvatting

0
test

"Hieraan voegt hij toe dat Take-Two momenteel 500 openstaande vacatures heeft, er 200.000 werknemers in de Verenigde Staten actief zijn in de game-industrie en meer dan 100.000 dollar per jaar verdienen." Dit was al gelijk ontkracht bij het online gaan van het originele artikel. Het gemiddelde salaris van iemand die in game industrie werkt, zit rond de $30.000,- tot $60.000,-. Wat ook niet mee helpt is dat de meeste studio's in steden zitten waar de huur absurd hoog is. Stel dat je $60.000,- verdient, wat neerkomt op $5.000,- per maand, dan is de kans groot dat je daarvan $3.500,- alleen al mag neertellen voor de huur. Dan blijft er weinig over van wat eruit ziet als een riant salaris. En natuurlijk is Strauss Zelnick tegen vakbonden, want die gaan hem en zijn bedrijf geld kosten op de lange termijn. Maar deze man heeft al zoveel miljoenen verdient, dat kan hij niet eens meer uitgeven in zijn leven, en hij staat zover van de normale man verwijderd, heeft totaal geen relevatie-vermogen meer. Dit doet me een beetje denken aan die gif waarin een rijke vrouw zegt: "It's only a banana, darling, what could it cost? 10 dollars?"

0

Aanbevolen voor jou