Nieuws

Variable Refresh Rate komt naar PlayStation 5

Ergens in de komende maanden

Geschreven door Michel Musters op
Ergens in de komende maanden moet Variable Refresh Rate naar PlayStation 5 komen.

Op HDMI 2.1-televisies en -monitoren kan daardoor de refresh rate dynamisch gesynct worden, wat er voor zorgt dat er zo weinig mogelijk visuele storingen zichtbaar zijn - waaronder screen tearing. VRR kan ook toegepast worden op PS5-games die dat niet officieel ondersteunen, wat bij sommige titels iets betere prestaties op kan leveren. Een precieze datum voor wanneer dit beschikbaar komt is er nog niet.

Wel komt vandaag update 22.01.05.00 uit. Deze update laat spelers op PS5 en PS4 kiezen of ze een open of gesloten party willen aanmaken. Een gesloten party is daarbij logischerwijs alleen voor mensen die de speler uitnodigt. Parties vervangen voice chats, maar zijn in gebruik nagenoeg hetzelfde. 

Verder kunnen mensen na de update de koptelefooninstellingen naar mono wijzigen, een gamecollectie via genre filteren en zelf bepalen welke games of apps op het thuisscherm zichtbaar zijn. De visuele weergave van Trophy Cards en Trophy Lists is ook verbeterd. Alle wijzigingen zijn hier na te lezen.

Mensen in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk kunnen daarnaast Voice Command uitproberen, waarmee ze onder andere games, apps en settings kunnen openen en media kunnen afspelen. Aangezien dit nu getest wordt, is het waarschijnlijk dat dit uiteindelijk wereldwijd uitgerold wordt.

Dit artikel delen:

Lees meer

Door fans gemaakte pc-versie Zelda: Ocarina of Time nu beschikbaar Nieuwe PGA Tour komt pas in de lente van 2023 uit
18

Reacties op: Variable Refresh Rate komt naar PlayStation 5

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Roy36NL

    • 23 maart 2022 11:00
    Man man man zal eens tijd worden voor VRR. Wat dat betreft kan Sony softwarematig nog wat leren van de concurrent

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    geeMc

    • 23 maart 2022 13:00
    @Roy36NL het lijkt mij dat er gewoon een te kleine afzetmarkt voor is om prioriteit te krijgen bij Sony. Natuurlijk is VRR fijn, maar de meeste mensen moeten ervoor investeren in nieuwere hardware. Ik zou een nieuwe TV en een nieuwe A/V receiver (want passthrough) moeten kopen om VRR te kunnen gebruiken, dus dat zou me zo'n 2500 euro achteruit zetten. Dan maar geen VRR hoor :).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gertjun

    • 23 maart 2022 13:34
    @geeMc Nieuwe A/V receiver hoeft niet hoor. Je nieuwe TV zal als het VRR heeft waarschijnlijk ook beschikken over eARC. Dan kun je met een ThenAudio Sharc je ARC kanaal op je A/V receiver omtoveren naar een eARC kanaal. Stuk goedkoper dan nieuwe receiver (spreek uit ervaring).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    geeMc

    • 23 maart 2022 13:55
    @Gertjun inderdaad niet aan gedacht, je hebt gelijk :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kleinekoosjer

    • 23 maart 2022 17:43
    @Gertjun Exact! Ik had wat audio lag met Atmos Passthrough via mijn G1. Heb er een feintech vax01202 tussen tv en receiver gehangen en ben good to go. AV Receivers met 2.1 beginnen nu beetje door te komen (eerste lichting hadden wat bugs geloof ik) maar zijn nog pleuris duur. Ik ben happy hoe ik het nu geregeld heb.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 23 maart 2022 13:53
    @geeMc een beetje next gen gamer is daar toch op voorbereid. Toen de Xbox en ps5 uitkwamen heb ik gelijk mijn entertainment sets vernieuwd nu snap ik ook dat dit niet voor iedereen is, maar ieder zijn hobby toch. Toch vind ik als je een next gen apperaat uitgeeft er wel van huis uit vrr in mag

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    geeMc

    • 23 maart 2022 13:56
    @Roy36NL waarom moet een next gen gamer daarop voorbereid zijn? Ik ga niet elke 3 jaar mijn hele entertainment systeem vernieuwen om de nieuwste snufjes te hebben, ik besteed mijn geld ook nog aan andere hobbies :P

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 23 maart 2022 13:59
    @geeMc ik bedoel te zeggen je moet op zijn minst de optie bieden als next gen console.

    Ja mijn andere hobbies waren een beetje bevroren door Hugo de jonge en consorten. Maar deze zomer weer volop festivals bezoeken met de nodige consumpties

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    san5324

    • 23 maart 2022 14:38
    @Roy36NL

    Hier nog 1 hahaha

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 23 maart 2022 14:44
    @Roy36NL denk de hardcore gamer de gemiddelde gamer niet. Ken al veel mensen die een tv kopen en nergens naar kijken behalve of die heel groot is en 4k hdr heeft verder boeit het ze niet of ze spelen op een 1440p pc monitor met 144hrz wat ps5 niet ondersteund of xbox. Maar men zoals jij en ik kijken er wel naar ja

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    san5324

    • 23 maart 2022 14:37
    @geeMc

    Nee hoor dat is het echt niet. Anders zou ik ook niet een update voor vrr krijgen op m'n Sony oled.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    geeMc

    • 23 maart 2022 15:21
    @san5324 niet elke TV heeft HDMI 2.1 ingangen beschikbaar met zulke bandbreedte. Tuurlijk, zat televisies wel en die kunnen prima een firmware upgrade krijgen, maar mijn TV heeft het niet (en de SoC kan het ook niet aan)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 23 maart 2022 14:16
    @Roy36NL Hoezo hardwarematig? Volgens mij is t softwarematig, anders kunnen ze t nu ook niet met een update toevoegen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 23 maart 2022 14:19
    @Messtranor ja klopt typefoutje ga het ff aanpassen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    san5324

    • 23 maart 2022 11:07
    Ik wil alleen maar vrr.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Red Dead Demon

    • 23 maart 2022 12:28
    Vrr? Dat geluid maakt mijn Playstation al

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kleinekoosjer

    • 23 maart 2022 17:40
    @Red Dead Demon hahaha

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    GoofyZ3

    • 23 maart 2022 14:44
    Eindelijk. Het heeft echt te lang geduurt. Maar we zijn er nog niet. Kan zomaar nog half jaar duren of langer zolang er geen datums gegeven worden.