Het is alweer zes jaar geleden sinds Age of Empires II uitkwam. In de tussentijd konden we genieten van Age of Mythology, maar de echte fans wilden één ding, een vervolg op Age of Empires II. Eerder dit jaar kondigde ontwikkelaar Ensemble Studios het derde deel in de serie aan, en het spel werd meteen al tot kanshebber van RTS titel van het jaar gebombardeerd. Naast een ijzersterke gameplay is het spel voorzien van schitterende graphics. Zo is bekend dat men van shader model 3.0, bump-mapping en andere geavanceerde video trucs gebruik zal maken. Wat voor geweld er nodig is om Age of Empires 3 in alle glorie te kunnen draaien wil Ensemble nog niet zeggen. Wel liet men weten dat op een high-end systeem nu 45+ frames per seconde gehaald worden. Als het spel bijna klaar is zal met het optimaliseren voor de wat mindere systemen begonnen worden. Het is namelijk wel de bedoeling dat AoE 3, ook als er 400 units tegelijkertijd op het scherm actief zijn, op de wat meer bescheiden systemen speelbaar blijft.GS: The game really looks good, even this far out, so we'll go ahead and ask: What are some of the really cool technical features that are being built in the game? Pixel shaders? Vertex shaders? Environmental bump-mapping? DP: Yes, yes, and yes. The single biggest graphical feature is probably the move to high dynamic range lighting. That allows us to have scenes that look much more natural because, in layman's terms, we have more dials to make the lights brighter. That results in a world where you can really feel the sunshine and the heat. Lighting is a subtle beast. It's one of those things that doesn't necessarily jump out at you. If it's good, it just feels right. The best compliment someone can pay to our game's lighting is to say, "Wow. That looks real." En er is nog meer nieuws van het Age of Empires front, want in dit interview laat Dave Pottinger van Ensemble weten dat ze alle multiplayer code opnieuw geschreven hebben. Voor nog meer Age of Empires info kun je terecht bij dit interview, waar weer Pottinger aan het woord is.