Nieuws
Xbox Series S

Surgeon Simulator-maker claimt dat ontwikkelaars Xbox Series S hekelen

De budgetvriendelijke console zou teveel gebreken met zich meebrengen

Geschreven door Jari Klapwijk op
Ontwikkelaars zouden liever niet meer verplicht worden om games op de Xbox Series S te ontwikkelen.

Dat claimde Ian Maclure van Bossa Studios, de studio achter onder andere Surgeon Simulator, in twee inmiddels verwijderde tweets (via VGC). "Het klinkt misschien gek, maar de reden dat je hier nu veel over hoort is dat veel ontwikkelaars proberen om van de verplichting tot ontwikkelen voor de Series S af te komen", claimde hij. Studio's zouden de instapconsole van Microsoft ervaren als "een blok aan hun been".

Daarmee reageerde hij op een tweet van journalist Jeff Gerstman die het tegenovergestelde claimde. "Het hele argument dat Series S next-gen games limiteert, houdt geen stand", aldus Gerstman. "De meeste games komen ook op pc uit en moeten daardoor al een breed scala aan configuraties ondersteunen."

De discussie kwam op gang nadat bekend werd dat Gotham Knights slechts op dertig frames per seconde draait op de PlayStation 5 en de Xbox Series X en S. Lee Devonald van ontwikkelaar Rocksteady gaf toen al aan dat games veel aan kwaliteit moeten inleveren om op zestig frames per seconde te draaien. "Zeker als je meeneemt dat er een next-gen console is die niet veel krachtiger is dan een last-gen console", voegde hij daaraan toe.

Het is niet duidelijk welke ontwikkelaars hebben geklaagd over de Xbox Series S en of dat überhaupt is gebeurd. Alexander Battaglia van Digital Foundry claimde eerder al dat ontwikkelaars moeite hadden met de Series S. Dat lag volgens hem niet aan de gpu en de cpu, maar vooral aan gebreken op het gebied van geheugen.

Ian Maclure heeft de tweets inmiddels verwijderd. 

Dit artikel delen:

Lees meer

Devil May Cry 5 behaalt zes miljoen verkochte exemplaren Overgeklokte Intel Core i9-13900K verbreekt frequentierecord
29

Reacties op: Surgeon Simulator-maker claimt dat ontwikkelaars Xbox Series S hekelen

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    coola

    • 20 oktober 2022 16:55
    Of het waar is of niet laat ik in het midden maar Gerstman zn redenatie vind ik ook nergens op slaan dan kan je ook gaan roepen de x360 en ps3 zullen ook nog steeds geen bottleneck zijn en zou je ook daar voor nog steeds games als Forza, Halo, Uncharted, horizon etc. Kunnen maken.

    Ik bedoel allemaal leuk en aardig maar meeste devs gaan als ze een game voor pc maken echt niet de moeite nemen om een pc Setup uit 2017 te ondersteunen. Echt gewoon nooit

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Gaaiz

    • 20 oktober 2022 23:33
    @coola alsin het jaar nadat de GTX1060 uit kwam die nog in gros van de PC's zit (om het maar niet over de 1080 te hebben)? ;) Tuurlijk doen ze dat wel!

    Overigens komen de PS3/360 uit 2004/2005. Beetje kromme vergelijking.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 20 oktober 2022 23:53
    @Gaaiz

    Nee is geen kromme vergelijking. Zijn nog genoeg mensen die met veel spelen op een x360. Net zoals er ook nog steeds pc gamers zijn die spelen op een AMD R7870. Maar ik zie gamedevs daar ook geen rekening mee houden dus waarom zouden ze wel met een ander relatief zwakke console zoals de XsS rekening houden.

    De XsS is imho wel degelijk de console die er voor zorgt dat de XsX en PS5 achter worden gehouden in wat er gedaan kan worden met games.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Gaaiz

    • 21 oktober 2022 00:03
    @coola Omdat de Series S alleen op bepaalde punten zwakker is zonder impact te hebben op gameplay, waar hij de Series X of PS5 zo goed als niet tegen houdt. Zie m'n verhaal hieronder.
    Hardware uit 2004 zal een ontwikkelaar daadwerkelijk "echt gewoon nooit" rekening mee houden. Hardware uit 2017 met gemak (laat staan een Series S).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Riyakuya

    • 20 oktober 2022 17:23
    Kan me niet voorstellen dat een ontwikkelaar zo denkt. Het is immers toch een aardig grote groep gamers die je dan misloopt welke je product niet kunnen kopen als je de keuze maakt er geen games voor te maken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 20 oktober 2022 18:12
    De series S is de slapste console van deze generatie ,maar we zitten nog steeds in de cross-gen periode helaas, wat op de X draait moet ook op de S draaien, en voor de ps5 moeten er ps4 ports komen (niet verplicht, maar gezien de installbase nog een gezonde keuze)

    Er komt straks een tijd dat er alleen maar ps5 only games komen, en de keuze om de ps5 disc en digital de zelfde hardware te geven is dan ook een betere imho geen gezeur met verschillennde configuraties. Maar op de xbox one x moet je 12 terraflop game ook nog eens op een 4 terraflop systeem (S) draaien. Dat betekend dat je in je design altijd rekening moet houden met de zwakste schakel. Om nog maar niet te denken als ze beslissen de game enkel op de series X uit te brengen en de S niet. Dan krijg je heel wat boze S bezitters achter je aan.

    De S zal altijd invloed hebben op de X, vandaar dat ik het blok aan het been commentaar heel goed snap.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 20 oktober 2022 18:16
    @ali3n8tor wat je zegt klopt, maar k vermoed dat in toekomst de s een soort van streaming box word of een deel van ze kracht van cloud pakt. En dan hoeven dev alleen maar voor x te maken en de s draait dan op x kracht via cloud.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 20 oktober 2022 18:30
    @hulstpower En hoe ga je een X only game in de markt zetten voor de S dan? (buiten gamepass om, als ie daar niet op staat, van een 3th party dev bv.)

    Koop onze game voor 60-70 euro om te streamen op je xbox S ?

    Dat lijkt me nog een slechter idee dan als glennis grace interviewen op tv :D

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 20 oktober 2022 18:36
    @ali3n8tor hey en toch komt micro met een streaming box als we geruchten mogen geloven. Ik zeg niet dat het ideaal is maar het is een optie die ze hebben.
    En wie gelooft er nog iemand die een interview geeft vooral zo arrogant wijf als glennis grace ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • WitteHerder

    • 21 oktober 2022 13:21
    @ali3n8tor Dat gebeurt toch al, kijk maar naar al die Cloud games op de switch (Voornamelijk uit de stal van SE)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Gaaiz

    • 20 oktober 2022 23:58
    @hulstpower
    Dat zie ik niet snel gebeuren. De CPU in de chip en SSD zijn qua snelheid gelijk met de Series X, wat de enige echte bottleneck had kunnen zijn.
    De GPU en hoeveelheid geheugen zijn wat minder, maar daar valt dus vrij makkelijk te schalen in grafische settings (voornamelijk resolutie) wat minder impact heeft op de gameplay.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 21 oktober 2022 07:10
    @Gaaiz klopt mee eens dit doet men op pc ook, ik zeg ook niet nu maar misschien later in gen misschien als de gpu wel echt een bottleneck word.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ryme

    • 21 oktober 2022 09:47
    @Gaaiz GPU 'wat' minder van XsS? De GPU van XsX is 2 tot 3 keer zoveel beter. Dat is toch een behoorlijk verschil.

    Bron: tweakers.net/reviews/8166/playstation-5-vs-xbox-series-x-en-s-de-strijd-om-de-consolegamer-barst-los.html

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Gaaiz

    • 21 oktober 2022 10:26
    @Ryme Ok ok, dat was misschien ongelukkig verwoord. Maar dan nog zijn de elementen waar een bottleneck zou kunnen ontstaan vrijwel gelijk, waarmee de gameplay niet beinvloed zou mogen worden.
    Schalen in resolutie en andere grafische opties is vrij gemakkelijk, en met een beetje extra energie zou je zeer ver kunnen gaan. Kijk bijvoorbeeld naar games als The Witcher 3 op de Switch. Echer is daar dus qua gameplay wel een beetje ingeleverd vanwege de trage CPU (voornamelijk interactieve details in de wereld).
    Wat ik wel zie gebeuren is dat nieuwere games onder de 1080p zullen duiken op de Series S. Voor veel casual gamers maakt dat echter weinig uit, waar precies de Series S voor geintroduceerd is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ryme

    • 21 oktober 2022 16:22
    @Gaaiz Ja, maar daar ga je al. Voor elke console moet dan een aparte versie gemaakt worden. Die moeten weer getest worden, bugs fixen, testen, bugs fixen etc. Wil je het alleen op Xbox uitbrengen ben je al twee keer zo lang bezig.
    Kijk bijvoorbeeld naar Cyberpunk 2077

    Gameplay is ook heel belangrijk vind ik maar voor andere zijn graphics en framerate weer erg belangrijk

    Witcher 3 is trouwens ook een slecht voorbeeld. De game is in 2015 gereleased op PS4 en Xbone en in 2019 pas geport naar Switch. Daaruit zou je kunnen concluderen dat ze 4 jaar nodig hebben gehad om het werkbaar te krijgen op een minder krachtig systeem

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Gaaiz

    • 21 oktober 2022 18:48
    @Ryme
    Bugs fixen is vrijwel niet nodig. Het gaat om grafische settings, waar eigenlijk geen bugs uit komen.
    The Witcher 3 is net als Cyberpunk een bekende game in de benchmark wereld vanwege z'n grafische pracht en praal, dus prima voorbeeld.

    Je blijft overigens Cyberpunk noemen, maar dat is juist een game die tegengehouden werd door de CPU van de vorige generatie ofwel de One. En dat is precies het punt wat ik probeer te maken, waar dit nu niet het geval is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ryme

    • 24 oktober 2022 09:35
    @Gaaiz "Bugs fixen is vrijwel niet nodig" Haha, dan heb je echt geen idee hoe games gemaakt worden. Waarom denk je dat het zo lang duurt voordat ze de next gen patch uitbrengen voor Witcher 3? Dat is niet zomaar even de graphics settings of de resolutie aanpassen en klaar.
    Cyberpunk is hier juist het perfecte voorbeeld. Als ze die goed hadden getest op de vorige generaties hadden ze wel kunnen zien dat die niet naar behoren presteerde.
    Er schijnt ook een groot verschil te zijn tussen PS5 en XsX versie waar bij de Xbox meer NPC's gerendered kunnen worden.

    Grafische settings of resolutie is echt niet zo simpel als een knopje omhalen en de graphics veranderen. Alle 3D modellen moeten andere textures en hoogstwaarschijnlijk ook minder/meer polygons. Waarom denk je dat Digital Foundry bij elke game elke versie test en naast elkaar legt om te tonen wat het verschil is?

    Stel je hebt 10 vijanden op je beeld met 4K textures en op de ene console werkt dat prima maar op de andere console begint het beeld te haperen en zelfs vast te lopen, dan zul je echt wel ergens iets moeten fixen. Je kan er dan voor kiezen om minder vijanden te tonen of de textures of 3D modellen aan te passen of misschien toch iets minder objects in dezelfde ruimte. Heb je dat gefixt ga je het weer testen. Wil je als ontwikkelaar dan toch de beste ervaring op de sterkste console uitbrengen dan zul je toch echt 2 verschillende versies moeten uitbrengen.
    Je kan niet zeggen: We hebben op XsS een optie om 4K te gebruiken maar die moet je niet aanzetten want die is alleen bedoelt voor XsX…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Gaaiz

    • 26 oktober 2022 14:46
    @Ryme
    Vandaar het woord "vrijwel". Een beetje jammer dat je dan gelijk in de aanval moet gaan met aannames dat anderen ergens geen idee van zouden hebben, terwijl je zelf diverse kromme vergelijkingen neer zet.
    Zoals de Witcher 3 upgrade naar een nieuwe generatie met totaal andere CPU/hardware/architectuur. Dan moet je onderdaad kijken naar het aantal NPC's in beeld en wat bijvoorbeeld de CPU aan kan, maar dat verschil is dus minimaal tussen een Series S/X. Met Cyberpunk bevestig je wat ik probeer te zeggen, namelijk dat het aantal NPC's op de PS5 / Series S/X. Daar zit inderdaad dus een groot verschil qua aantal NPC's dat gerendered kan worden door de CPU limitaties, wat bevestigd wordt door Digital Foundry / Eurogamer. Die leggen overigens de versies naast elkaar om inderdaad de grafische performance/verschillen te tonen. Wat is daar precies je punt?
    Er zijn een hoop mogelijkheden om prestaties op zowel CPU als GPU niveau te schalen, waarvan voornamelijk de opties qua GPU load makkelijk zijn en andere opties veel tijd/moeite kosten.
    De Series S is in de markt gebracht om juist op de makkelijke punten (met name resolutie) te schalen, of iets minder makkelijker opties als details in textures (zoals je zelf aan kaart). Met de meeste engines is dit echter een stuk minder moeilijk dan jij hier neer zet en de developers hebben alle vrijheid waar ze in willen schalen.

    Ik zeg nergens dat het aanpassen een kwestie van een "knopje omhalen" is, dat maak jij er zelf van. Maar het wordt met deze architectuur juist zo makkelijk mogelijk gemaakt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • lightyears

    • 20 oktober 2022 18:28
    De series s is nauwelijks krachtiger dan de ps4. Maar eigenlijk vind ik het goed dat ontwikkelaars gedwongen worden om ook voor mindere hardware te ontwikkelen. Als je goed en efficient programmeert is er heel veel mogelijk. Kijjk maar naar waar toe de Switch of Quest 2 in staat is als je het maar goed aanpakt als ontwikkelaar. Maar sommige ontwikkelaars zijn lui geworden en gooien de systeemeisen continu omhoog zonder daarvoor veel extra te leveren. Mooi dat die tijd voorbij is. Als Microsoft zou ik hier ook niet in mee gaan. Niet voor xbox s ontwikkelen is ook geen xbox x en ook geen gamepass pc. Dus onrendabel product. Ontwikkelaars moeten maar eens leren om te roeien met de riemen die ze hebben. In plaats van deze klaagcultuur.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ravw

    • 20 oktober 2022 20:01
    @lightyears
    daar ben ik het dus niet mee eens
    Microsoft hun best lopen / lang game is op deze manier helemaal verziekt op de pc ..
    Ze blijven volhouden bij Asobo dat het niet geknepen word ..
    Maar Flightsim heeft voor dat het met Xbox samen ging heel goed en heel mooi gedraaid.
    Ik kan echt mijlen verkijken en het was scherp.
    Maar nadat de Xbox er bij kwam is het gewoon bar slecht
    Mijn ram gebruik is van 28 GB naar max 12 GB gegaan
    Wat voor mij dus betekende 10 min langer wachten om het spel op te starten.
    Daarbij zijn er ook veel meer popups die veel problemen veroorzaken door dat alles van de pc geknepen word.
    En ik mag blij wezen als ik nu op 20 nm iets scherm ziet ( dus je vliegt nu gewoon in eens soort van 4 kantje wat scherp is.
    Ik heb echt wel een highend pc staan maar de grafx is gewoon echt niet meer zo als het geweest is .
    En daarbij zien ook veel addon makers dat er steeds problemen ontstaan door het patchen op de Xbox
    Sommige addon makers hebben hun producten al uit de store gehaald omdat het gewoon niets anders dan klachten regende van de Xbox gebruikers
    We hebben het hier niet over de kleintjes .
    Veel mensen vinden ook dat ze deze game los van elkaar hadden moeten draaien, en niet zo als nu alles samen.
    Dus XBOX en dan PC apart,
    Ik ben het ook mee eens dat de Xbox S gewoon er uit moet en dat game makers niet gedwongen moet worden om hun games zo te maken dat het "net "draait op een Xbox.
    Want het is wel je vistitekaartje wat je afgeeft , als je een game uitbrengt.
    En dan heb ik het hier zelfs nog even een Microsoft game
    Maar downgraden van games is niet meer van deze tijd , zeker nu met de kracht die veel GPU en CPU aankunnen.

    Maar roeien met de riemen die ze hebben …..
    Denk jij dat een game maken 2 jaartjes werk is ?
    Als zij dus de eigenschappen van de XBOX krijgen waar ze het op mogen programmeren , en microsoft gaat vlak voor het uit brengen van de Xboxen nog dingen veranderen , dan is dat een probleem voor Microsoft en niet voor de makers .
    Als zelf hun eigen game ontwikkelaars (ASOBO) hier zelf moeite mee heeft en dit ook al beschreven heb, hoe zit het dan met ontwikkelaars die er helemaal buiten staan.
    Tussen het zeggen van wat kan en tussen het ook daadwerkelijk kunnen zit nog een heel verschil.
    Dit is juist heel goed merkbaar bij een game als Microsoft Flightsimulator
    bij elke world update , van dingen die er bij komen worden er weer heel veel gebruikers zweterig want de boel loopt gewoon niet meer zoals het er voor wel liep op de XBOX S, dus wat gaan ze dan doen …
    Juist de grafx naar beneden gooien of dlss toevoegen , dlss is mooi maar niet voor snelle beelden of voor grote vlakken het is niets anders dan een schil over de game heen gooien die het scherp maakt …
    En dat kost rekenkracht … dus wat gebeurt er met een XBOX S die al het aflegt op de basis game die gaat alleen maar slechter lopen.
    Er zal en tijd komen dat alleen maar de snelste XBOX nog gebruikt kan gaan worden , want anders kan je het wel vergeten met games .
    XBOX S word bijna gelijk gezet aan de PS4 zo als ook in het verhaal ..
    Dat is dus een hardware vanuit 2013 , dat is in de IT wereld antiek .

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.