Chris Taylor liet al in 1997 met zijn Total Annihilation zien over een ongekende visie op het gebied van RTS games te beschikken, en de beste man is dit jaar van plan om de lat nog hoger te leggen. Supreme Commander behoort tot een van de meeste amibitieuze games van 2006 en zou het RTS genre opnieuw definieren.

Het spel is namelijk een echte simulatie, en geen spel met het steen, papier en schaar principe. Het is realistisch en gezond verstand werkt echt in het spel. Spelers worden ook niet op een nare manier verrast door allerlei willekeurige regels, aldus Taylor.

Op allerlei manieren wilde de man achter Dungeon Siege met Supreme Commander de grenzen binnen het RTS genre verleggen. De grootte en hoeveelheid van eenheden, omvang van de levels, de manier waarop aanvallen gecoordineerd en aangepast kunnen worden. Maar ook andere opties, zo kun je bijvoorbeeld een fabriek bouwen, en voordat die klaar is al "build orders" geven, zodat als je even later terugkomt er allerlei tanks uit komen rollen.

Doordat het spel een echte slagveld simulatie is, kun je ook gebruik maken van het terrein, flanken van de vijand en andere tactieken.What's the Supreme Commander's role on the battlefield, what can he do? Chris Taylor: The player really needs to decide that early on and they can change that. The Supreme Commander has a bunch of upgrades, he can be upgraded to become a base defensive unit, you can build up his construction capabilities of the Commander so he can build units faster, or you can equip him with jump jets, shield systems and radar and you can deploy him in the field. So the players decide how they want to use the Supreme Commander themselves.