Chris Taylor is de man achter een van de beste RTS games allertijden. Total Annihilation was zijn tijd ver vooruit en ook voor z'n nieuwste game heeft Taylor het nodige in petto. Supreme Commander wordt namelijk de eerste echte Real-Time Strategy game. Volgens Taylor had het genre beter "Real-Time Tactics" genoemd kunnen worden met een vleugje strategie. Het doel van Supreme Commander is om de strategie te brengen in het RTS genre. Het spel doet dit door gigantische veldslagen met een aantal super-eenheden, waar de speler strategisch over na moet denken voordat hij ze inzet.

In Supreme Commander is in vergelijking met Total Annihilation wel een goed verhaal aanwezig, waarbij drie geloven het tegen elkaar opnemen. Taylor hoopt hierdoor dat spelers zich meer met een bepaalde fractie verbonden voelen en niet het idee hebben van "mensen die tegen vaag uitziende aliens" strijden. Vaag zijn de fracties wel. De UEF maakt gebruik van wielen en rupsbanden, terwijl de Cybrans poten hebben en de Aeons zweven.

Het spel maakt ook gebruik van een nieuwe feature waar je door meerdere muisklikken verschillende aanvalscommando's kunt geven, zoals Chris hieronder en in dit interview beschrijft.Enough about the past. Tell us what Supreme Commander brings to the RTS genre. What does it do different or how does it expand on existing RTS fundamentals?

Taylor: As I mentioned above, we wanted to bring strategy into the genre in a big way. In order to do this, we needed to rethink the way the player visualizes the world. The ability to zoom in and out, to any level, made a lot more possible. Our units can be absolutely huge, and can have a huge number of weapon systems, and have crazy new levels of functionality. Fundamentally speaking, we aim to change the definition of RTS games.

In a recent magazine article, you mentioned a new feature where the computer would register panic or multiple clicks on a particular unit and take that into account when determining attacks. Can you go into more detail about that? Taylor: I'll give you an easy example. Imagine that you have a group of tanks and are approaching an opponent's base. If you have them all selected and issue an attack order in a traditional game, they will all attack the specified target, but this is not very desirable… as what you really want is a unilateral attack across the entire base. So, in order to take the command and control aspect of the game to the next level, we have three distinct kinds of attacks, all of which are communicated through the mouse clicks interface. A) One click - attack unilaterally, B) Two clicks - all available units attack a single structure but only fire enough to destroy it, C) Three clicks - It's Gary Oldman in The Professional yelling, "Get me everyone!!!" Naast alle creatieve input van Gas Powered Games kunnen modmakers ook hun gang gaan met Supreme Commander. Een aantal tools zal namelijk standaard met het spel verscheept worden, terwijl andere later via de officiele website beschikbaar worden. En er is gelukkig nog meer Supreme Commander nieuws. Net als in Total Annihilation speelt de oorlog zich ter land, ter lucht en in het water af. Dit artikel kijkt naar de oorlog in de lucht, veldslagen te land komen in "Warfare at Land" aan bod en voor de marine jongens is er "Warfare at Sea ".