Zo waren er tijdens de PlayStation 5-stream gemiddeld 1,51 miljoen gelijktijdige Twitch-kijkers, dat aangeeft hoeveel mensen er tijdens een minuut gemiddeld naar een stream keken. Daarmee was de presentatie significant populairder dan de Xbox Showcase tijdens E3 2019, de Game Awards 2019, de Nintendo E3 Direct van vorig jaar en elke andere recente gamepresentatie.
Superdata vergeleek ook Ubisofts live persconferentie van E3 2019 met de digitale Ubisoft Forward-presentatie van dit jaar. Ubisoft forward had gemiddeld 1,02 miljoen gelijktijdige kijkers, ten opzichte van 0,75 miljoen vorig jaar. De PC Gaming Show werd echter minder goed bekeken: 68.000 kijkers ten opzichte van 141.000 vorig jaar.
Op Gamesindustry deelt data-analist Ryan James aanvullende data die onthullen dat dit jaar aangekondigde AAA-games gemiddeld meer persaandacht kregen dan vorig jaar. Binnen 72 uur na de aankondiging van games tijdens een evenement kregen titels 5 procent minder aandacht tijdens E3 2019. Inclusief een week na de aankondiging loopt dat op tot 22 procent.
Superdata concludeert ook dat, hoewel grote uitgevers over het algemeen veel klanten bereiken zonder een beurs, kleine ontwikkelaars mogelijk toch profiteren van een fysieke bijeenkomst als E3. Dat wordt echter niet onderbouwd met data.
Het onderzoeksbedrijf heeft voor de data in het onderzoek enkel live Twitch-kijkers gebruikt en platformen als YouTube buiten beschouwing gelaten. Mogelijk is het beeld daardoor vertekend.
Reacties op: Superdata: 'Grote uitgevers hebben E3 niet nodig'
radeon9800pro
Lord Ganon
rpenning
Red Dead Demon
Maar hoe kut zou het zijn als bands ineens zeggen niet meer naar festivals te gaan omdat toch al losse optredens hebben.
E3 was toch een leuk groot festival met verrassingen en leuke momenten. Ja ook crinch momenten, maar die horen er bij.
CroniC
HunterSeeker
maar net wat Red Dead Demon zegt, is wel jammer want je wist altijd dat wanneer de E3 zou komen dat er veel gamenieuws was.