In 1996 kreeg Newell een licentie op Ids Quake Engine, hiermee is het bijzonder succesvolle Half-Life gemaakt. Volgens de ontwikkelaar was het vertrouwen en de ondersteuning die hij kreeg van Id echter het belangrijkst. "Iets wat iedereen moet onthouden is dat Valve van de grond is gekomen met de ondersteuning en communitygezinde instelling van Id [Software]. Zonder John Carmack, Jay Wilder en Michael Abrash die ons ondersteunden en aanmoedigden […], zou Valve nooit van de grond zijn gekomen.
Newell ziet de steun die hij destijds kreeg van de ontwikkelaars van Doom en Quake als een voorbeeld voor hoe hij zelf met ontwikkelaars om wil gaan. Waar Id Software licenties verkoopt op zijn intern ontwikkelde Quake Engine en ondersteuning biedt aan ontwikkelaars, daar doet Valve hetzelfde met zijn eigen Source Engine. "Onze verwachting, en zeker onze hoop is dat wanneer we mensen dezelfde enthousiaste ondersteuning geven als wij kregen, dat we daar in de toekomst voordeel uit halen omdat we jouw games kunnen spelen, of ons vermaken met jouw content of websites", zegt Newell.
Steun
Newell, die met Valve onder andere aan de wieg stond van games als Half-Life 2, Portal 2 en Left 4 Dead 2, benadrukt dat de partijen in de game-industrie elkaar moeten steunen. "We zitten allen in hetzelfde schuitje en hoe effectiever we zijn als community in het verzamelen en ondersteunen van talent om het soort entertainment te maken waar we van houden, dan zijn we allemaal beter af. Dat menen we echt, we zien onze activiteiten op dit vlak als iets waar we op lange termijn voordeel uit zullen halen."