Succes Metal Gear Solid in Westen verraste Kojima | Gamer.nl

Succes Metal Gear Solid in Westen verraste Kojima | Gamer.nl

The King of Monsters. Die titel verdien je niet zomaar. Die titel krijg je als je daadwerkelijk de koning van de monsters bent, als je van het kaliber Godzilla (Gojira voor intimi) bent. We waren graag wat ouder geweest om zo met knikkende knieën voor een tv te kijken naar de originele Godzilla uit 1954. Toen was een man in een pak die op miniatuurhuisjes stampte nog voldoende om je de stuipen op het lijf te jagen. Anno 2015 is Godzilla meer een culticoon dan daadwerkelijk een angstaanjagend monster. Toch heeft de koning nog altijd een bijzondere aantrekkingskracht, waardoor we toch graag weer heel Japan aan gort trappen in de nieuwste Godzilla-game.

"Ik zag Metal Gear Solid eerder als een hobbyproject", aldus Kojima. "Ik heb altijd games op minder succesvolle platforms gemaakt. Metal Gear Solid was mijn debuut als producer, maar ik heb nooit echt over verschillende markten nagedacht. Dat was waarschijnlijk maar goed ook." Kojima kwam er pas lang na de Amerikaanse en Europese release van Metal Gear Solid achter dat de game het daar ook goed deed.

Dit jaar bestaat de Metal Gear-reeks 25 jaar. Ter ere hiervan reist Kojima de wereld over om fans en journalisten te woord te staan. Eén van de vragen die hem het vaakst gesteld wordt, is of de gehele plot van Metal Gear van tevoren gepland was. "Natuurlijk niet. Het was een heel karwei om de plotlijnen aan elkaar te knopen. We hebben veel kunnen ophelderen in Metal Gear Solid 4, maar fans vinden nog steeds kleine foutjes."


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou