De ontwikkelaar legt uit dat het teveel tijd heeft gestoken in het perfectioneren van de techniek achter de game, maar te weinig aandacht heeft besteed aan de daadwerkelijke gameplay. "We hebben de fatale fout gemaakt dat we meer plezier hadden met het maken van de game, dan gamers ooit zouden hebben met het spelen", schrijft Introversions hoofdontwikkelaar Chris Delay op het forum.

Volgens Delay ontbreekt er een kerngame in Subversion, iets wat het team nog niet heeft weten op te vullen. "En toen kwam het nieuwe idee. Dit nieuwe idee was volledig, net als bij Defcon, net als bij Uplink. Ik kon het meeste van de kerngame meteen voor me zien. Ik zag hoe veel van de technologie die we voor Subversion hadden ontworpen direct toepasbaar was, als we het op de juiste manier aanpassen. [...] En toen was de beslissing die heel moeilijk had moeten zijn, gemaakt. We hebben niet de mankracht om meerdere projecten te doen, dus het was het een of het ander, en ik had geen problemen om [teamleden] Mark en Tom te overtuigen van welke kant ik op wilde."

Heilige huisjes

Delay zegt dat gamers Subversion voor nu het beste kunnen vergeten, maar dat de game niet is geannuleerd. "We komen uiteindelijk terug bij dat project, maar het eerste wat ik dan ga doen is alle technische verfraaiing die we er in de jaren ingepropt hebben er weer uithalen. Zonder een kerngame is het een waardeloze afleiding en ik ga nooit meer zoveel tijd besteden aan het maken van de techniek voor een game, zonder dat de kerngame staat. Subversion moet helemaal opnieuw uitgedacht worden en een aantal heilige huisjes moeten worden omgeschopt."