Er is een schok door de gamingwereld gegaan door een uitgelekt document gepubliceerd op Gamecenter (wat trouwens gelijk daarna zijn deuren sloot).

In dit document staan voorstellen op welke manier M-rated games in de toekomst reclame mogen gaan maken. En dat ziet er niet goed uit, zo mogen uitgevers geen reclame maken voor een M-rated game in een magazine waarin meer dan 45% van de lezers onder de 17 is. En er blijken ongeveer 3 tijdschriften te zijn die daar aan voldoen.

Voor websites geld ongeveer hetzelfde, ook hier geld dat wanneer 45% van de lezers onder de 17 is er niet mag worden geadverteerd voor M-rated games.

En wat betekend dit nou contreet zal je denken. Spellen zoals Doom III, Return to Castle Wolvenstein en Unreal Warfare zijn duidelijk allemaal M-rated. Zonder een uitgebreide reclamecampagne zullen de uitgevers nooit hun kosten van het spel eruit kunnen halen en uiteindelijk zullen er dus weinig to geen M-rated games meer verschijnen .

Maar let op: Deze regels zijn nog niet officeel en van het document is nog niet bevestigd dat het origineel is ! Print (including game publications)

Ads for Mature rated games may not be placed in magazines where 45% or more of the readers are under 17. A publication's demographics shall be determined by circulation audits carried out by national auditing bureaus or, when such audits are not performed, by information collected and provided by the magazines. ARC shall annually acquire this information and publish it. Once published, the ARC data shall be valid for one year. If necessary, funds shall be allocated for the ARC to acquire necessary data.

TV Advertising

Ads for Mature rated games may not be placed on programs where 35% or more of the viewers are under 17. A program's demographics shall be based on National Nielsen data. Once published, the ARC data shall be valid for one year.

Internet Ads

Paid ads for M rated games shall not be placed on web sites where 45% or more of the visitors are under 17. A paid ad is where the publisher has paid money for ad space, or where the company has received advertising space on a site for some other consideration that has monetary value. Nothing in this rule shall affect the right of publishers to provide screen shots or other editorial content to web sites, regardless of demographics. Web site demographics shall be determined by Media Matrix data. ARC shall acquire and publish such data for a list of major web sites used by its clients, e.g. game web sites, and this data shall be valid for one year from the date published by ARC.

Het gehele uitgelekte document is te vinden op Gamecenter samen met een korte analyse.

Een slechte zaak die de komende tijd weer veel discussies zal gaan doen opwaaien over geweld in spellen en de noodzaak van zo'n strenge regelgeving.