Het Amerikaanse onderzoeks bureau Strategy Analytics Inc. is van mening dat het voor Nintendo beter is te stoppen met het fabriceren van de GameCube, en om als third-party verder door het leven te gaan; een weg die Sega al eerder nam.

Het afgelopen jaar was er een totale consolegebruikersgroep van bijna 57 miljoen. Van die 57 miljoen consolebezitters had 75% een PlayStation2, en respectievelijk 13 en 12% was in het bezit van een GameCube of Xbox. In 2003 wordt een groei van de consolemarkt van 58% verwacht, maar een daling van het marktaandeel van de GameCube (-4%), tegenover een stijging van het Xbox marktaandeel (+12%). Als redenen hiervoor worden de grotere Xbox spellenlijst en de duidelijkere online plannen van de Xbox gegeven. Global sales of advanced 128-bit consoles reached 32.9 million units in 2002, according to the research. PS2 was the choice of nearly 70 percent of buyers, while the remainder was split evenly between GameCube and XBox. Total sales of all platforms in 2003 are predicted to reach 36.2 million units, but GameCube's sales are expected to fall by 4 percent in 2003, while XBox sales will rise by 12 percent. Key drivers of this trend are XBox's growing software library, its clearly defined online gaming strategy, and Microsoft's substantial investments in the platform. By contrast, the GameCube's online strategy is unclear, and its support from publishers appears to waning. Als Nintendo het pad van spellenontwikkelaar voor andere consoles opgaat, denkt Strategy Analytics dat het bedrijf wel eens de grootste spellenontwikkelaar kan worden, die bovendien een enorm breed publiek van zo'n 77 miljoen man aan kan gaan spreken.

Strategy Analytics denkt wel dat deze verandering moeilijk zal zijn voor Nintendo, maar dat het toch noodzakelijk zal zijn om het hoofd boven water te houden.