Met enig gezond verstand is te bedenken dat het ontwikkelen van een PlayStation 3 of Xbox 360 game duurder is dan het in elkaar zetten van een game voor pak 'em beet de PlayStation 2. Maar hoe duur is het ontwikkelen van zo'n game dan precies? Midway geeft het antwoord voor de aankomende actiegame Stranglehold: rond de 30 miljoen dollar (22 miljoen euro).
Midway geeft wel aan dat Stranglehold waarschijnlijk één van de duurste games van dit najaar is. Zelf denkt Midway dat Stranglehold in het extreme geweld van dit najaar (door het uitstel van Grand Theft Auto IV wellicht wel iets minder..) het zeer goed gaat doen.
*update* De auteur biedt zijn nederige excuses aan voor het te snelle rekensommetje, het uiteindelijke aantal verkochte games is uiteraard veel hoger dan 340.000..
Reacties op: Stranglehold heeft rond de 30 miljoen dollar gekost
steveshit
Dat slaat nergens op, alsof Midway die 65 eur krijgt. Ik denk eerder iets van 45 eur. Lijkt me niet dat zij ook de winst van de detailisten en groothandel krijgt.
dannvillain
Alweer
Gamer.nl even in de hoek gaan staan met je ezel hoedje op, dit kan natuurlijk niet ;-)
Glawen
Dark Sepiroth
Maarja. 30 miljoen is wel veel natuurlijk. Aangezien je niet een of andere acteur inhuurt voor 20 miljoen.
Maar dit zijn zeker niet de grootste budgetuitgaven.
Ik bedoel. FFXII voor ps2 nog wel koste 50 miljoen. En dat zonder enig grote bijzondere acteurs. Pure developmentkosten ( en misschien marketing erbij).
Maar ja. In de toekomst zullen de kosten sterk stijgen en dan vraag ik mij echt sterk af hoeveel gamedevelopers (uiteindelijk) bezwijken en failliet gaan. de room for errors worden steeds kleiner en je moet meer verkopen om het geld binnen te krijgen. We zijn nu bij ps3 en 360 waarbij developmentkosten flink omhoog gaan, maar bij ps4 enz ben ik dus bang dat de tijdperk aan gaat komen dat alleen de besten het overleven…
hamsterman
Zomah
whopper
Hij ligt in de winkel voor 65 euro, de winkel pakts daar 20% van ( mits ze advies verkoop hanteren ) en dan nog zeker 15% voor de distributeur. vervolgens moet de publisher betaald worden.
Ik denk dat ze 10 euro per game overhouden uiteindelijk.
Paultjo
steveshit
Heb gisteren een trailer gezien en was niet echt impressed. Ik denk dat een hoop van de kosten zijn gegaan naar de licentie.
steveshit
dbreuning
30 miljoen dollar is veel voor een game. Ben wel heel benieuwd naar Stranglehold, wordt een topper!
Disintegrator
Disintegrator
Eglaerinion
Eglaerinion
Als je je games online koopt ben je ook nog eens goedkoper uit.
Pinglord
Icib
Spray
En grote speelfilms zitten niet rond de 150 miljoen. Sommige hollywood kaskrakers kosten zoveel geld, maar dat zeg dan nog niet dat het grote speelfilms zijn.
Spray