Nieuws

Steam introduceert niet-goed-geld-terug-garantie

Game mag niet meer dan twee uur gespeeld zijn

Geschreven door Redactie Gamer.nl op
Via Steam kunnen gebruikers voortaan het aanschafbedrag van een game terugkrijgen van Valve als zij bijvoorbeeld niet tevreden zijn over hun aankoop. Dat meldt het bedrijf via een wijziging van de richtlijnen voor het digitale distributieplatform.

Gebruikers maken vanaf heden bij games en software aanspraak op restitutie zonder opgaaf van reden. Hier zijn wel enkele andere voorwaarden aan verbonden. De aanvraag voor terugbetaling moet binnen twee weken na aanschaf plaatsvinden en de game mag niet meer dan twee uur gespeeld zijn.

Bij voorbestellingen waarvoor al betaald is, kan de aanschaf op ieder moment voor verschijning geannuleerd worden en wordt het aankoopbedrag vervolgens teruggestort. Vanaf de release geldt een periode van twee weken.

Downloadbare content

De niet-goed-geld-terug-garantie heeft ook betrekking op eventuele downloadbare content die voor spellen verschijnt. Daar zitten wel meer regels aan verbonden.

De hoofdgame mag bijvoorbeeld nog steeds niet langer dan twee uur zijn gespeeld. Die vereiste slaat dus niet op de extra content. Bovendien geldt er een kortere periode van maximaal 48 uur na aanschaf. In-game aankopen worden tot slot alleen vergoed als ze nog niet "geconsumeerd, aangepast of overgedragen" zijn.

Valve sluit verder niet uit dat sommige content niet vergoed kan worden, omdat het bijvoorbeeld niet terug te draaien veranderingen doorvoert binnen een game. In dat geval belooft de platformhouder dit expliciet te vermelden.

Het bedrijf waarschuwt bovendien voor misbruik van de functie. Als het vermoedt dat een gebruiker de mogelijkheid gebruikt om tal van games gratis twee uur te spelen, kan het deze weer intrekken.

Een gebruiker verliest het recht op restitutie als hij of zij binnen een game is geband.

Door: NU.nl

Bron: Valve

Dit artikel delen:

Lees meer

Spelen met Harley Quinn in Batman: Arkham Knight-missie Firaxis onthult details XCOM 2
15

Reacties op: Steam introduceert niet-goed-geld-terug-garantie

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • xsuperaim

    • 3 juni 2015 10:01
    Kan je niet je internetkabel eruit trekken? dat het je uren niet registreert of hoe zit dat ?
    Steam uit en het spel spelen ofzo, zal vast iedergeval niet.


    Wel een goeie actie van steam hopelijk maken mensen geen misbruik van.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Stuyvesant

    • 3 juni 2015 11:19
    Steam legt dan offline vast hoe lang je hebt gespeeld en zodra je weer online gaat worden de statistieken bijgewerkt. En je moet online zijn om restitutie te vragen…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • pfipfo

    • 3 juni 2015 10:58
    Ben wel blij met deze optie. Heb toch wel vaak genoeg iets aangeschaft waarbij ik na een kwartier al wist dat het weggegooid geld is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sabor

    • 3 juni 2015 11:12
    Alleen jammer dat ik de meeste spellen die ik koop op steam niet binnen 2 weken speel. :P
    Meestal pik ik aanbiedingen mee die ik later een keer ga spelen als ik andere games afgewerkt heb. Maar misschien dat ik dan voortaan maar een testronde speel zodat ik het eventueel terug kan geven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Arrahant

    • 3 juni 2015 13:29
    Ach, dat is geen enkel probleem. Iedereen wint wanneer de piles of shame almaar groter worden!! :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Koeno546

    • 3 juni 2015 11:17
    Maar als ik via ideal betaal word het bedrag dan nog steeds op mijn steam wallet teruggestort?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • geert1

    • 3 juni 2015 12:00
    Als je hebt betaald via iDeal, PayPal of creditcard, dan kun je je geld teruggestort krijgen op je rekening / account / creditcard. Je hebt daarnaast ook de keuze om het in je Steam Wallet te storten voor later gebruik.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 3 juni 2015 11:54
    Mooi werd tijd dit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • leonvdiepen

    • 3 juni 2015 12:26
    Kan ik mn geld terugvragen van Day One Garry's Incident ;). Zag er wel lachen uit maar dat viel vieeees tegen!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Swanie

    • 3 juni 2015 17:18
    Heel fijn! Toch ook een aantal keren gehad dat ik het na een uurtje wel gezien had.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • VVG-Gamer

    • 3 juni 2015 18:54
    Ik weet niet wat ik hier van moet vinden zucht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Maki

    • 4 juni 2015 14:07
    Jij brengt nooit iets terug naar de winkel als het niet goed is?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • VVG-Gamer

    • 4 juni 2015 16:08
    Ja maar dit is iets anders.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • themaniacboy

    • 3 juni 2015 19:37
    Ik las dat je altijd een refund kunt vragen om welke reden dan ook. Dan kijken hun of het terecht is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Maki

    • 4 juni 2015 14:08
    Nope , je kan ongeacht wat dan ook een refund vragen als je dit binnen de aangestelde regels doet.