Nieuws
Steam

Steam heeft nu officiële LGBTQ+-tag

Inclusief hub-pagina

Geschreven door Michel Musters op
Valve heeft een officiële LGBTQ+-tag toegevoegd aan Steam waar games aan kunnen worden gekoppeld.

Ontwikkelaars en Steam-bezoekers kunnen hun eigen tags toevoegen op Steam. Sinds een tijdje ontvangen deze tags echter geen hub-pagina op Steam waar alle games die hier onder vallen worden afgebeeld. Alleen door Valve goedgekeurde tags ontvangen deze hub-pagina. Doordat LGBTQ+ daar nu één van is, kunnen dit soort games gemakkelijker gevonden worden op Steam via de hub-pagina.

De toevoeging van een LGBTQ+-tag is mede mogelijk gemaakt dankzij onafhankelijke ontwikkelaar Yitz, de maker van de rpg Nepenthe en het aankomende 'visuele gedicht' To The Dark Tower. Hij kaartte het gemis van een officiële LGBTQ+-tag aan op het ontwikkelaarsforum van Steam, met een flinke discussie tot gevolg. Een Valve-werknemer antwoordde met het nieuws dat LGBTQ+ nu een goedgekeurde tag is.

Lgbt is een afkorting die staat voor lesbian (lesbisch), gay (homoseksueel), bisexual (biseksueel), transgender. Ook in steeds meer games worden deze seksuele voorkeuren op een open en niet-oordelende manier verkend.

Dit artikel delen:

Lees meer

Gears 5 krijgt geen seizoenspas of lootboxes 'Outer Wilds moet je zelf ervaren' - Gamer.nl Podcast 232
39

Reacties op: Steam heeft nu officiële LGBTQ+-tag

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • jaquesparblue

    • 24 juni 2019 08:37
    Komt er ook een Hetero hub?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MichelMusters

    • 24 juni 2019 08:48
    @jaquesparblue Het is niet bepaald moeilijk om games met heteroseksuele personages te vinden, wel? Dus waarom zou dat volgens jou nodig zijn?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • gimbal2

    • 24 juni 2019 09:10
    @MichelMusters Nou ja, je kan het ze niet vragen dus er is zo veel onzekerheid.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • jaquesparblue

    • 24 juni 2019 09:47
    @MichelMusters Normaliter ga ik er vanuit dat een spel aseksueel is waar geaardheid totaal irrelevant is. Tuurlijk zijn er spellen waar je ook relaties met andere personages kunt aangaan met diverse mate van diepgang en voor die spellen kan je nu filteren op LGBT als je daarvoor op zoek bent. Voor Het ego is er nu niks. Je kan zoeken via een omweg, maar tags zijn niet bij alle games even accuraat (wel romance tag, geen LGBT tag is dan per definitie Hetero? Niet zeker te zeggen) En wat nu als een game beide heeft? Op de gok dan maar?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Vogeltje

    • 24 juni 2019 13:16
    @MichelMusters En waarom dan wel de LBGTWTQ huppelup wel? Wat veranderd er aan een spel zijn genre als dit erbij staat?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • denver

    • 24 juni 2019 15:18
    @MichelMusters Als het niet zo moeilijk is om specifiek hetero games te vinden, kun je me vast uitleggen hoe je dat doet op Steam. Op ‘hetero’ zoeken, werkt in ieder geval niet. Ben benieuwd!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Aghris

    • 24 juni 2019 09:34
    @jaquesparblue Het ontbreken van de LGTBQ tag is volgens mij al genoeg om aan te geven dat het om een hetero-game gaat, dus je wordt hiermee op je wenken bediend. Volgens mij is dit een win-win voor iedereen: LGTBQ mensen kunnen zo makkelijk zoeken naar games die voor hen bedoeld zijn, en mensen die er niet echt iets mee hebben kunnen ze makkelijker ontwijken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MelvinChowder

    • 24 juni 2019 10:31
    @Aghris Dus omdat City Skylines geen LGBTQ tag heeft is het een hetero game??

    Vind zelf dat een groot gedeelte aan games geen tag nodig heeft voor hetero/lgtbq tenzij het verhaal dit duidelijk uitlicht. Geaardheid in games is vaak irrelevant zoals @jaquesparblue aangeeft.

    Prima dat de tag officieel is gemaakt door steam, maar wat niet onder deze tag valt, is niet automatish een hetero game…..

    Door te zeggen dat als een game geen lgtbq tag heeft, het een hetero game is, is wel erg dom en kort door de bocht om te zeggen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • HunterSeeker

    • 24 juni 2019 09:14
    Rated H for Human

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • archangel1110

    • 24 juni 2019 09:19
    Ik voel me ook speciaal. Krijg ik nu ook een tag?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 24 juni 2019 09:34
    <special>@archangel1110</special>

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • archangel1110

    • 24 juni 2019 13:13
    @fonsrutte Oeh! :-D

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 24 juni 2019 09:33
    Lekker labels plakken dus, ik dacht dat dat juist not done was?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MelvinChowder

    • 24 juni 2019 10:45
    @fonsrutte Je probeert hier een probleem van te maken die er helemaal niet is…. er is zelfs een label voor piraten of batman. Dit gaat meer over het sorteren van content voor users dan bepaalde groepen in hokjes plaatsen…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 24 juni 2019 12:29
    @MelvinChowder Ik had er blijkbaar het labeltje humor bij mijn comment moeten plakken, dan had je geweten dat je hem over kon slaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MelvinChowder

    • 24 juni 2019 13:07
    @fonsrutte Tegenwoordig in de comments over dit soort onderwerpen weet je nooit of het een grap is of niet. Keek alleen naar een lapje tekst waar ik niet uit kon halen dat het om een grap ging.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 24 juni 2019 11:05
    @fonsrutte

    Het is done als ze het als positief ervaren. Maar owee als het iets waar mee ze in negatief licht staan dan is, dan doen ze huilie huilie. Beste voorbeeld zijn de "sn***wvl*kjes die nu huilen over een advertentie cyberpunk 2077 waar een transgender "uitgebuit" word en een almost all black gang de Animals word geneoemd want dat is racistisch. Wat onmogelijk is want die gang is bedacht door de bedenker van cyberpunk en die man is zelf een afro Amerikaan. So no racism

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 24 juni 2019 12:38
    @coola Ik maakte een grap.
    Ik zie eerlijk gezegd niet zo waar je een probleem mee hebt, je hebt er toch geen last van als dat label ergens op wordt geplakt?
    Op zich ben ik het wel met je eens dat mensen, alle soorten en maten, nogal snel op hun teentjes zijn getrapt. Maar dat heeft niet zoveel met LGBTQ te maken.
    Als ik kritisch ben over een bepaalde ontwikkelaar krijg ik van jou ook de wind van voren, wat ik ook zeg. Als ik iets positiefs zeg zul je het alleen maar met me eens zijn.
    Is dat niet een beetje hetzelfde?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DevTrunks

    • 24 juni 2019 15:53
    @coola "Wat onmogelijk is want die gang is bedacht door de bedenker van cyberpunk en die man is zelf een afro Amerikaan. So no racism"

    Oof. Buiten waar deze specifieke man voor staat is het absoluut mogelijk om voor een Afro-Amerikaan racistisch te zijn naar zijn eigen groep.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 24 juni 2019 11:23
    Wat een mooi initiatief!
    En zeker niet alleen handig voor LBGTQ+-mensen zelf, ik speel zelf ook graag games waarin ik de belevingswereld van anderen bekijk en de wereld vanuit een ander perspectief zie. Dat helpt een hele hoop om elkaar te begrijpen, vind ik altijd.