Welke foute beslissingen zijn er gemaakt in het maken van games? Website Next Generation bevraagt verschillende mensen in de game-industrie over de ‘no-no’s’ in het designen van games. Deze keer zijn Peter Molyneux, Jonathan Smith en Simon Byron aan de beurt.
Jonathan Smith, programmeur, designer en stemacteur, denkt dat er tegenwoordig teveel balans te vinden is in games. Zo kun je als speler nooit falen, maar ook zelden te makkelijk winnen. Het liefst ziet hij spellen waarin je moeite moet doen om te winnen, of juist macht voelt omdat het makkelijk is.
“I'm thinking especially of some linear shooting games when you know you will take just so many attempts to move forward, or RPGs where as you level up, so do all the enemies. What is the point of the player being there at all?”
Simon Byron, schrijver over de geschiedenis van games, heeft stealth nooit begrepen. Sinds Metal Gear Solid het had gedaan, is het plots overal. Je kunt geen spel meer vinden zonder een level met stealth. Volgens Byron is het allemaal te duister en eng en denk je eerder terug aan games waarin je met een rocket launcher een stapel vijanden wegschiet, dan dat je ergens in een donkere kamer aan het schuilen was.
“Also, the way it's being shoe-horned in everywhere is absurd. Do real Hitmen need to steal soft shoes in order to do their work? Is it really possible that I can't see people standing two feet away? It's ridiculous.”
Peter Molyneux, van Lionhead Studios, ziet de nut niet van het gebruiken van cut-scenes in games. Volgens het hoofd van Lionhead lijken ze teveel op reclames op televisie: nutteloos en meestal erg slecht gedaan. Molyneux geeft wel toe dat er ook mooie cut-scenes gemaakt zijn, maar toch wil hij ze liever zo snel mogelijk doorspoelen. Als voorbeeld zoals het wel moet noemt hij Half-Life 2, waarin het verhaal in de gameplay verweven zit.
“Quite often this is the work of frustrated movie directors who spend more time on the cut scenes than on the game mechanics.”
Reacties op: Stealth, balans en filmpjes: het kwaad in de game-industrie
anonymous
en stelath tja.. in sommige games hoord het erbij en is het leuk om te spelen, maar nu lijkt het net of elke dev. denkt dat er stealth in moet zitten om het leuk te maken.
wat betreft balans.. het is wel vaker gezegd dat je tegenwoodig meer een "verhaal speelt" dan dat je moeite moet doen de game te spelen, m maar dat vind ik niet erg op zn tijd.. er zouden wel meer spellen mogen zijn waar je moeite voor moet doen (marja dat schrikt de casual gamer natuurlijk af..
ik weet op welke game ze wijzen: serieuze sam! (geen stealth, lekker hersenloos shooten, niet makkelijk op "hard", niet veel cutscenes)
wolfenstein2.nl
Knootewoot
Maar af en toe lekker knallen is uiteraard ook leuk.
Maar ik ben wel eens dat Oblivion bijvoorbeeld sommige vijanden mee levellen. Waarom zou ik dan moeite doen om lvl up te gaan. Want als je non-combat skills kiest wordt de vijand sterker, terwijl ikzelf niet zo sterker wordt.
En cutscenes hoeven voor mij ook niet. Deus ex had je erg korte en was fantastisch gedaan. Half life 1 was ook geweldig zonder cutscenes evenals Morrowind. Meestal haalt het mij even uit het spel, maar soms ontkomt je er gewoon niet aan om het verhaal te ontplooien door middel van cut scenes.
worms_master
anonymous
Dat van die stealth vind ik ook onzin. Vaak vind ik dat gewoon spannender dan alleen maar knallen (ook al vind ik Serious Sam 1 en 2 best leuk), als een shooter realistisch is zoals Operation Flashpoint ontkom je er niet aan. Want als je dan in je eentje 10 man tegelijk aanvalt ben je dood, dan kan je er beter 1 of 2 omleggen en je dan verstoppen totdat ze stoppen met zoeken. En bij OFP heb je ook een missie dat je alleen maar C4's hebt en dat je dan iets van 4 tanks in een basis moet vernietigen. Als je gewoon schietend de basis inloopt worden de tanks al snel bemand en heb je geen schijn van kans meer. Wat ik dan het leukste vond om te doen is bij 3 tanks c4 leggen, naar de 4de tanks gaan, alles opblazen en in je nieuwe tank ontsnappen terwijl je op alles schiet wat misschien zou kunnen bewegen.
Bij Q4 heb ik ook de stealth aanpak geprobeerd maar dat werkt totaal niet, je kunt beter als een gek rennen en springen waardoor je bijna niet geraakt wordt en proberen zelf nog wat te raken.
Forsythia
Defl
radic
precies, prachtig hoe valve het maakt
JunkieVirus
jongen jongen jongen. hij is de grootste fable te wereld.
en denk dat die overal verstand van heeft.
Peter Molyneux huhhhh
Fred-Erik
The Elder Scrolls IV - Oblivion bijvoorbeeld, ik heb het uit verveling weggelegd, het maakt toch niet uit wat je doet. Waarom zou ik moeite doen om level 15 te worden als ik op level 3 ook het spel kan uitspelen zonder veel moeite?
Voorbeeld hoe het wel moet: KOTOR (II). Misschien is het ook door het verhaal, maar je voelt je aan het begin een sulletje die nergens langs komt, terwijl je aan het eind echt het gevoel van macht hebt. Zo hoort het.
worms_master
anonymous
Stealth is dubbelzinnig. Bij de typische stealth- of realisme games kan je niet zonder. Maar als je al moet gaan sluipen bij sommige games waar je even voordien in rambo stijl doorging, voelt dit idd veel te geforceerd aan. Ook zijn het vaak deze games waar het stealth concept maar zwak uitgevoerd is om toch maar een groter publiek aan te spreken.
Cutscenes daarentegen ben ik het niet eens met Molyneux. Voor mij geven die echt wel een meerwaarde aan het verhaal, alleen moeten ze wel passen op het moment dat je ziet. Ook ben ik voor het gebruik van CGI ipv ingame cutscenes. Vb. De Final Fantasy reeks vanaf deel 7. Laat daar die cutscenes weg of doe deze ingame ipv CGI en het spel is imo totaal anders.
anonymous
DutchDemons
Stealth zit wat in, in die zin dat het (vooral 2-3 jaar geleden) in bijna elke game werd geperst, met als reclame slogan 'baan je een weg door hordes vijanden, maar soms moet je sluipen!!!!!'….uh huh. dat was idd een beetje dom.
WAt hij verder over stealth zegt slaat als een tang op een varken..is het pervers? Als je het niet leuk vind, speel het dan niet. Maa ga games als MGS, Splinter Cell en Hitman niet afzeiken alleen omdat jij het geduld er niet voor hebt.
De balans in games vind ik wel een goed punt. Komt volgens mij vooral doordat gaming nu 100% mainstream is geworden (*shakes head*). Elke random gast moet de game kunnen snappen/volgen/spelen/100 % halen. Dat was vroeger (*zucht*) wel anders. het is idd jammer dat je eigenlijk nooit echt meer kan falen in games, het wordt meestal te makkelijk gemaakt, of kunstmatig moeilijk (teveel vijanden, te nauwkeurig, te sterk etc).
Anyway, leuk artikel
jabberwock
GoofyZ3
xavdeman
Splinter Cell is gebaseerd op een boek van Tom Clancy, een boek dat al eerder geschreven was dan Metal Gear Solid. Het verhaal is echt goed, vooral in de laatste 2 delen. En in Double Agent wijken ze van het originele script af om een andere richting op te gaan…
Jbk
terwijl de metal gear serie toch echt al uit de jaren 80 is.
Demoremda
inoj