De kopieerbeveiliging StarForce is sinds de introductie al een punt van discussie geweest. Veel uitgevers gebruiken het om hun games tegen kopiëren te beveiligen, maar veel gamers klagen erover dat de software meer doet dan alleen het voorkomen van illegale activiteiten. Men klaagt ondermeer over het feit dat SF cd-drives onklaar maakt en andere dingen doet om de integriteit van het systeem te ondermijnen.

Voor uitgevers en developers is het een logische keuze om voor SF te gaan, omdat het volgens hen de meest effectieve methode is om games te beveiligen. Toch beginnen veel devs zich af te keren van de software. Een voorbeeld hiervan is Stardock Systems. Deze ontwikkelaar heeft besloten hun nieuwste titel Galactic Civilizations II niet gebruik te laten maken van SF. Volgens een aantal mensen zou dit piraterij bevorderen, maar Stardock ziet dit als onoverkomelijk en vindt het onnodig om de extra software toe te voegen.

StarForce had daar wel een goede reactie op. In een onbegrijpelijke actie heeft StarForce toegelaten dat op hun site een werkende link geplaatst werd naar een torrent van Galactic Civilizations II. Dit om te bewijzen hoe belangrijk een goede beveiliging is voor games. Inmiddels is de link weggehaald onder druk van Stardock, maar het blijft belachelijk waarom een bedrijf als StarForce de dingen toelaat waar ze juist tegen zijn. Je kunt hier de reactie van Stardock bekijken.