Nieuws
Starfield

Starfield-spelwereld groter dan alle andere Bethesda-games

Steden moeten in Starfield en The Elder Scrolls 6 levendiger aanvoelen

Geschreven door Michel Musters op
De spelwereld van Starfield moet de grootste oppervlakte in een Bethesda-game ooit bieden.

Dat laat regisseur Todd Howard weten in een interview voor de Develop: Brighton-conferentie. De map moet groter worden dan die van Fallout 76. Die map was al vier keer zo groot als die van The Elder Scrolls 5: Skyrim.

Om zoveel oppervlakte te creëren, wordt een gedeelte van de spelwereld procedureel gegenereerd. Dat is volgens Howard een goede manier om snel veel landmassa te creëren. Specifieke gedeeltes die als oriëntatiepunten dienen worden wel nog met de hand gemaakt. Dit is vergelijkbaar met hoe de meeste openwereldgames tegenwoordig worden ontwikkeld.

Daarbij laat Howard weten dat steden in Starfield en The Elder Scrolls 6 levendiger aan moeten voelen in vergelijking met voorgaande Bethesda-games. Dit wordt zowel bereikt door een groter oppervlakte als door meer computergestuurde personages toe te voegen. Deze personages moeten ook een "grotere rol" krijgen.

Howard laat ook weten dat de Creation-engine van Bethesda op de schop gaat. Dit moet voor een grotere stap vooruit zorgen dan de stap van Morrowind naar Oblivion. Howard noemt met name renderen, animatie en AI als gebieden waar grote sprongen vooruit worden gemaakt.

Starfield krijgt tot slot geen multiplayercomponenten. Zowel Starfield als The Elder Scrolls 6 komen op de dag van release op Xbox Game Pass uit, door de geplande overname van moederbedrijf ZeniMax door Microsoft. Het is nog niet bekend of de games ook op andere platforms uitkomen. Releasedata zijn er ook nog niet. Hieronder is het complete interview te bekijken.

Dit artikel delen:

Lees meer

Aankomend Mass Effect-panel doet geruchten rondom remaster oplaaien Aankomende Outriders-livestream toont endgame content
8

Reacties op: Starfield-spelwereld groter dan alle andere Bethesda-games

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Aerofox81

    • 3 november 2020 15:50
    de NPC's in Skyrim waren echt rete-lelijk tov de omgeving.
    Ik hoop dat dat in TES6 echt beter wordt. Maar daar ga ik wel van uit.
    Ik ben ook echt benieuwd naar Starfield.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 3 november 2020 15:52
    Die AAA-ontwikkelaars blijven maar denken dat de werelden alleen maar groter moeten.
    Ik vond Ac Odyssey te groot, maak het de helft kleiner stop hem echt vol met leuk quests i.p.v. collectibles.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • w0kk3l

    • 3 november 2020 16:13
    @fonsrutte groter is idd niet altijd beter. Bij Ubisoft games krijg ik vaak een burn-out na een paar uur spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ryme

    • 3 november 2020 16:31
    @fonsrutte AC Odyssey is een heel ander soort game en van Ubisoft… De wereld word groter dan die van Fallout 76 die al 4 keer groter is dan Skyrim, beide van Bethesda.

    Maar ok, nu we het toch over andere ontwikkelaars hebben. De wereld van Witchter 3 is groter dan die van AC Odyssey. Had die dan ook kleiner moeten zijn?

    Zoals ik altijd al heb gezegd: Size doesn't matter 😜

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 3 november 2020 23:24
    @Ryme ja The Witcher had mij betreft ook best kleiner mogen zijn. Werkelijk alle side quests in The Witcher zijn interessanter dan alle quests in Odyssey.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Djobba007

    • 3 november 2020 16:01
    Ik weet nog toen ik de collectors edition van Oblivion kocht 14 jaar geleden. Ik was toen 15 en heb toen met m'n Appie centjes m'n PC een upgrade gegeven om die game te kunnen draaien. Je voelde tijdens het spelen gewoon de vooruitgang die is gemaakt. Random events in de wereld, de graphics waren super nice toen. Het gevoel was er ook dat er telkens iets randoms kon gebeuren. Als ze gevoelsmatig weer zo'n sprong maken zou dat echt top zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Corelone

    • 4 november 2020 13:27
    @Djobba007 Inderdaad, het gevoel van vreugde en plezier dat Oblivion me gaf, verwacht ik niet meer ooit nog te voelen bij een andere game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Nederlandsch

    • 3 november 2020 16:40
    Ah fijn, dit was hèt punt waardoor ik afhaakte. Die kleine spelwerelden altijd. Voor je het weet ben je al binnen een half uur lopen aan het andere eind van de wereld. Dat kan nooit de bedoeling zijn.
    Sowieso is het fijn om te kunnen zeggen dat je de grootste hebt. Zeker in het geval van Toad Howard.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.