"Als je kijkt naar Star Wars van EA en BioWare, zij schatten dat de ontwikkeling meer dan honderd miljoen dollar gaat kosten", aldus Hubertz op de Londen Games Conference. "Dit is een online game voor miljoenen gebruikers, maar de ontwikkelaar begrijpt niet dat een model waarin mensen voor lidmaatschap moeten betalen niet de toekomst is."
"De game heeft misschien een kans met microtransacties, maar ik denk niet dat EA of BioWare ooit winst gaan maken met de game." De meest recente games die over zijn gestapt op het free-to-play model, waarbij mensen de game gratis kunnen spelen maar kunnen betalen voor extra items, zijn Lord of the Rings Online en Champions Online. Een anonieme blogger meldde vorige maand dat de ontwikkeling van The Old Republic inmiddels al meer dan 215 miljoen euro gekost heeft.
Star Wars: The Old Republic is een MMORPG waarbij de speler kan kiezen of hij als aanhanger van de Sith Empire of van The Galactic Republic gaat spelen. De game speelt zich zo’n 3.500 jaar af voor de Star Wars-films. Vanuit de donkere plekken van het universum is een machtig Sith-rijk opgestaan dat de aanval op The Republic opent. De game moet in 2011 op PC uitkomen.
Reacties op: 'Star Wars: The Old Republic wordt nooit winstgevend'
Eidos
Ik ga toch even uit van het WoW-model, en denk dat een multinationaal miljardenbedrijf zoals de conglomeratie EA/Bioware écht wel weten waarmee ze bezig zijn. Ook hebben ze allemaal speciale mannetjes (lees; financiële adviseurs) die het project maandelijks doorberekenen.
Ik vind dit soort uitspraken altijd getuigen van een beetje mediageilheid. Mocht het project falen, mag Heikneuter zeggen:"Zie je nou wel, ik had het gezegd!", en als het toch een succes wordt, dan hoeft hij helemaal geen uitspraken te doen, want men is zijn initiële uitspraak dan allang vergeten.
Daarbij is zijn mening natuurlijk enorm (!) gekleurd, aangezien hij een gratis browsergamebedrijf heeft. Laten we even vaststellen dat de doelgroepen voor een enorm gedeelte verschillend zijn, en hij van reclame-inkomsten moet leven (wat hij overigens heel goed doet). Al met al spreekt deze meneer voor zijn beurt, en zijn motieven zijn pijnlijk doorzichtig.
MaF
Dicear
VaderAardvarken
Klinkt indrukwekkend, maar het is gewoon een baggerwebsite met browser-based MMOs. Beetje niveau FarmVille. Wat weet die kerel van echte games? Rot op man.
Als je denkt dat Free to Play en microtransacties de toekomst zijn heb je wel stront in je ogen. F2P is de laatste levensfase van een game, omdat de userbase zo geslonken is dat men het dan maar gratis aanbiedt met een winkel vol items erbij, in de hoop er nog wat cash uit te slepen. Niemand met hersenen begint een kersverse MMO met het F2P principe.
Darvo
En heb 2 level 80 chars in WOW, met vol epic gear. En speel het al sinds het begin, dus weet waar ik over praat. Heb de andere MMO ook geprobeerd, maar er komt bijna geen hond op af. Dus daarom fallen ze niet door de F2P principe.
Dus misschien moet jij wat betere hersenen kweken, dan bovengenoemde onzin te verkondigen.
johny300
brandonW
met excuess voor de caps. STAR WARS!!!!!
Eidos
brandonW
"beee beee" ik ben een schaap
Phoef
Blizzard is ook echt zo'n noodlijdend bedrijf, wat bijna dood is ;)
lethalnl
moet je ook proberen
havik
Ik heb al van meerdere bronnen gehoord dat SW:TOR een potentieele flop wordt, ik hecht hier voorlopig echter nog niet veel waarde aan en zal het spel waarschijnlijk wel gaan spelen (zo slecht zal het ook weer niet worden) maar ik vindt dat ze tot nu toe (ongeveer 6 maanden voor release) nog wel te weinig informatie hebben gegeven over het spel.
castle crasher
Hastur
Eidos
Doen ze dat niet, tja. Dan kun je de game beter niet kopen nee. Echter, met zo'n licentie (Star Wars) én de ervaringen van de vorige SW-MMO én de negatieve ervaringen met vooral Warhammer On-line (heb de collectors edition van dat spel zelfs nog voor € 5,- (!!!!) aangeschaft 6 maanden na de release) mag je er toch vanuit gaan dat zelfs EA dit niet kan gaan verkloten.
Goed, EA blijft EA natuurlijk. Maar tóch zet ik mijn geld op het gewicht van Bioware. Na Mass Effect 2 en Dragon Age kunnen en mogen ze niet genoegen nemen met minder, en de duurzaamheid is voor EA ook veel interessanter dan eenmalige aanschaf met nul replayabilty, zoals 90% van de meuk die ze produceren.
VaderAardvarken
Ik heb ook WoW gespeeld sinds vanilla, dus mij hoef je niets wijs te maken. Maar het is duidelijk dat games pas naar F2P switchen als ze stervende zijn, zie LOTRO, zie Warhammer, zie Champions Online.
VaderAardvarken
aapman
Er is al een star wars MMO dood gegaan en ook MMO's met een goede licentie zoals Warhammer zijn een vlugge dood gestorven.
Eidos
De Warhammer-vergelijking daarentegen wel. Echter, daar hadden ze vanaf dag 1 geloof ik al een trial. Tja… dan snij je jezelf aardig in de vingers, want het het grote afkraken kon beginenn, maar vooral werd de doelgroep bereikt die ze nu juist net niet moesten hebben; de 12-jarige puberale Runescape-variant (want het spelletje was GRATIES). De harde fanbase was binnen 1 maand foetsie.
Punt is; vergis je niet in de kracht van de SW-licentie, al is die met het verloop van de jaren wél een stuk minder krachtig geworden (na de abominabele films SW1-3 en die tekenfilmmeuk, maar ook Force Unleashed-bagger.)
geert1
in-game en als de algehele kwaliteit gewoon hoog is.
Een MMO gamer koopt niet op de gok een spelletje om even 8 uurtjes te knallen (waar ook niks mis mee is), maar gaat een verbinding aan voor langere periode. Dan ben je nu eenmaal veeleisender, maar ik denk dat die doelgroep met deze game nog wel eens voor het eerst sinds WoW echt goed bediend kan gaan worden. Dit spel en Guild Wars 2 staan het hoogst op mijn verwachtingslijstje als MMO spellen die het nu eens wel gaan halen. En de volgende Blizzard MMO natuurlijk, maar die wordt pas over een jaar of 2 aangekondigd