Nieuws
STALKER 2

S.T.A.L.K.E.R. 2 draait op Unreal Engine 5

Fysieke editie van de game bevestigd

Geschreven door Michel Musters op
S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chernobyl draait op de Unreal Engine 5, zo heeft ontwikkelaar GSC Game World bevestigd.

Dat deed het bedrijf als reactie op een tweet van Unreal Engine. Er werd al gespeculeerd dat de game in Unreal Engine 5 draaide, maar nu is het bevestigd.

Daarnaast is aangekondigd dat uitgever Koch Media op de dag van release ook een fysieke versie van S.T.A.L.K.E.R. 2 uitgeeft voor Xbox Series-consoles en pc.

S.T.A.L.K.E.R. 2 komt op 28 februari 2022 uit. Op lancering is de game console-exclusive voor Xbox Series X en S. De game komt dan ook op pc uit. Ook op Game Pass is het spel dan verkrijgbaar. 

In 2007 verscheen de bejubelde shooter S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl en in 2009 verscheen S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat. GSC Game World zou kort daarna aan een nieuwe game in de reeks beginnen, maar sloot opeens zijn deuren. Ontwikkelaars van de studio richtten daarna Vostok Games op en S.T.A.L.K.E.R. 2 werd geannuleerd. In 2020 bleek dat het langverwachte vervolg toch in ontwikkeling is.

Dit artikel delen:

Lees meer

EA verlengt overeenkomsten met Ajax en UEFA Champions League voor Fifa AC Valhalla-uitbreiding The Siege of Paris vanaf vandaag verkrijgbaar
13

Reacties op: S.T.A.L.K.E.R. 2 draait op Unreal Engine 5

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Aquemini

    • 12 augustus 2021 15:40
    Hopelijk zorgt dat meer stabiliteit en minder bugs

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Keesje_NLNL

    • 13 augustus 2021 00:11
    @Aquemini bugs ontstaan door het gelijk uitbrengen van games op inferieure consoles. Elke-keer-weer.. Die developers zouden eerst games moeten uitbrengen op de PC, en dan stabileseren voor mindere hardware van de PS5 en Xbox-letters..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ravw

    • 13 augustus 2021 05:36
    @Keesje_NLNL
    ach zelfs dat geeft geen garantie zie het fiasco van Asobo / Microsoft FS 2020
    Die game was al een jaar uit op de pc , zeer mooie grafx … na het samen gaan met de Xbox is er bij de PC een downgrade plaats gevonden … wat Low was in de tijd voor dat het samen ging met de Xbox S en X dat is dus nu voor de pc gebruikers High end op Ultra valt en nog maar een klein verschil te zien met wat voor de downgrade mid was ..

    Had wel verwacht dat Gamer hier een stuk over zou plaatsen , maar nee , helaas want ja een Xbox S en X afzeiken , wat door de hele gebeuren met MSFS toch nu wel duidelijk de zwakheden van de Xbox ( consoles ) hebben bloot gelegd.
    Zal een leuk stukje zijn om daar ook eens over te schrijven .. lees op GoT en MSFS (Asobo) forums er maar eens op na wat er met de update 5 is gebeurd met veel pc gebruikers
    Als zelf de externe addons makers je op de vingers tikt die al heel lang mee gaan in de FS wereld . dan is er toch serieus een probleem … dus eerst uit brengen op de pc hoeft echt geen voordeel te wezen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    wazp

    • 13 augustus 2021 05:36
    @Keesje_NLNL als je nou had gezegd ps4 en Xbox one dan had ik je nog begrepen. Maar de ps5 en Xbox series X hebben betere hardware in huis dan de meeste PC’s die bij de mensen thuis staat momenteel. Dus of je weet niet waar je over lult of het is gewoon een slechte poging om te trollen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 13 augustus 2021 07:26
    @wazp Ken paar mensen die het speelde en klaagde wel over een update maar na een dag was dat verholpen zeiden ze.
    EN dan over de settings er zijn weinig pc die uberhaut de game op hoogste settings af kan spelen op pc. Heb paar keer gespeelt op pc en een 2080 ti had er al moeite mee, op xbx series x draait ie wel heel soepel en ziet er heel mooi uit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Keesje_NLNL

    • 17 augustus 2021 23:11
    @wazp Dan zie je dat verkeerd of trek je verkeerde conclusies uit mijn post omdat je mening al klaar had.

    Ik vind dat je een game optimaal moet maken voor de allerbeste hardware, die zit nou eenmaal in nieuwe PC's. Vergelijkingen met de meeste PCs gaan totaal mank. Vervolgens downgrade je die naar mindere PC-settings en consoles (welke dan ook). Die volgorde is zoek, zeker bij games die eerst 1/2 jaar (exclusives) worden uitgebracht op of de nieuwste Xbox of nieuwste Playstation. Dat jij daar doof voor lijkt te zijn is jou probleem, daarvoor hoef je mij geen trol te noemen.

    Elke vorm van vooruitgang komt het best tot zijn recht in de meest extreme situatie; kijk bijvoorbeeld naar de ruimtevaart. Ik blijf van mening dat vooruitgang in AI/Computer-technologie en in games (of VR) niet ten volle wordt benut door het simpele bestaan van consoles en zeker niet door voortrekkerij bij exclusives.

    Misschien is het ook een leeftijd-dingetje (ik ben +35), vroeger ging de technologische vooruitgang op game-gebied veel sneller dan nu.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    wazp

    • 24 augustus 2021 00:03
    @Keesje_NLNL en toch moeten devs ook rekening houden met mensen die een lagere spec pc hebben. Komt dus op hetzelfde neer als rekening houden met consoles, die overigens volledig geoptimaliseerd zijn voor games.

    Vorige generatie consoles was er qua programmeren een groter verschil en moeilijkheidsgraad dan voor pc. Dat is tegenwoordig vele malen beter dan vroeger. En dus totaal geen reden zoals jij in je eerste comment aan gaf.

    Misschien dat je nog vast zit in oude gedachtegang, toen consoles (denk aan de ps3) in bepaalde mate een bottleneck vormden tijdens het ontwikkelen van multiplatform games.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    RIOdeMIO

    • 12 augustus 2021 19:29
    Waarom staat dit bij Pc en niet bij xbox ?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    oropher

    • 12 augustus 2021 23:18
    @RIOdeMIO Omdat je Unreal Engine 5 op een PC gebruikt; en omdat de game dayone ook op PC released.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    RIOdeMIO

    • 12 augustus 2021 23:24
    @oropher Gezien hij eerst alleen op Xbox uitkomt zou het daar moeten worden geplaatst.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    oropher

    • 13 augustus 2021 10:10
    @RIOdeMIO Hij komt net zo goed eerst alleen op pc uit, namelijk dezelfde datum.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    RIOdeMIO

    • 13 augustus 2021 13:51
    @oropher Op lancering is de game console-exclusive voor Xbox Series X en S. Dat wijst daar niet naar en dan nog het feit dat deze site Xbox onderaan plaatst is natuurlijk onzin zet het dan bij allebei en niet alleen bij Pc.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kr1z

    • 13 augustus 2021 13:11
    Over lang verwachte pc games gesproken : teken van leven betreffende de langverwachte nieuwe IGI https ://www.youtube.com/watch?v=2qj8EGWRP60 (ff de spatie tussen de s en de : weghalen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.