Nieuws
Google Stadia

Stadia is volgens Google 'springlevend'

Ondanks het stopzetten van interne gamesontwikkeling

Geschreven door Michel Musters op
Google claimt dat hun streamingplatform Google Stadia "springlevend" is.

Dat meldt Stadia-ontwikkelaar en marketinghoofd Nate Ahearn aan GamesIndustry.biz. "We zijn op weg om dit jaar meer dan honderd nieuwe games te lanceren op Stadia, en we blijven er voor zorgen dat Stadia een geweldige plek is om games te spelen op apparaten die je al in huis hebt staan."

Ahearn vervolgt: "Ik zou alle mensen die er niet in geloven willen zeggen dat ze moeten letten op hoe we onze woorden in daden omzetten, terwijl we het Stadia Makers-programma laten groeien en samenwerken met AAA-studio's als Capcom, EA, Square Enix, Ubisoft en anderen."

De afgelopen periode liep de reputatie van Google Stadia schade op doordat het bedrijf besloot alle interne game-ontwikkeling voor het platform stop te zetten en de Stadia-techniek met derde partijen te delen. Zo is Jade Raymond - bekend van de eerste Assassin's Creed-games - vertrokken en heeft ze Haven Studios opgericht, wiens eerste, nog niet onthulde game wordt gefinancierd door Sony. 

Buiten de afgelopen maanden wordt Stadia sinds lancering in november 2019 sowieso wisselvallig ontvangen. Er heerst bij veel gamers twijfel over de streamingtechniek en de bijbehorende abonnementsservice, al is inmiddels wel een gratis abonnement beschikbaar.

Google Stadia

Dit artikel delen:

Lees meer

World of Warcraft-personage Chromie is transgender De eerste beelden van Story of Seasons Mobile
22

Reacties op: Stadia is volgens Google 'springlevend'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Jumpman

    • 17 mei 2021 11:39
    Alleen content maakt een dienst niet springlevend, je hebt er ook gebruikers bij nodig. Mooi dat er veel in de pijpleiding zit maar hoeveel active spelers zijn er dagelijk?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MARQ242

    • 17 mei 2021 11:40
    Ik kan mij niet voorstellen dat een gamer serieus overweegt om over te stappen naar Stadia. Wellicht dat ze hier en daar wat casual gamers binnenhalen, maar het gros zal gewoon PS, Xbox, Nintendo of PC blijven spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jar25

    • 17 mei 2021 14:35
    @MARQ242 mensen durven ook nog niet echt, omdat hun vrienden niet bij Stadia zitten bijvoorbeeld en bang zijn voor minder tegenspelers etc etc… Dit zal nog wel een paar jaar duren maar het zal een soort sneeuwbal zijn verwacht ik… als het eenmaal loopt dan veegt dit de consoles van tafel….

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • WitteHerder

    • 18 mei 2021 08:39
    @Jar25 Denk het niet. Het concept is gewoon verkeerd. Als ze het hadden opgezet zoals Netflix of gamepass, dan denk ik dat het wel een succes zou kunnen worden. Maar om nu 15 euro per maand te betalen voor de "beste" kwaliteit en dan nog steeds games moeten aanschaffen voor full price, die dan niet van mij zijn. Dacht het niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • jsk

    • 19 mei 2021 16:26
    @WitteHerder het kost 10 euro per maand. Als je die 10 euro betaalt heb je ook een grote bibliotheek aan games, waarbij je zelf evt games bij kunt kopen. Overigens betaal je bij Netflix ook meer om 4k te streamen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 17 mei 2021 12:07
    Springlevend op de ic ja. Het is even dat laaste zetje afwachten en stadia is dood

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Real13

    • 17 mei 2021 12:20
    Vraag me serieus af hoeveel mensen dit nou echt gebruiken. Ken letterlijk niemand die games op Stadia speelt en er is voor de meeste ook heel weinig reden om over te stappen denk ik.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jar25

    • 17 mei 2021 14:33
    @Real13 Het wordt nog weinig gebruikt en staat in de tienerschoenen… maar ik vind het HEERLIJK om smiddags ff op de TV in de woonkamer te rammen op Trials en savonds in bed ook nog even Resident Evil te spelen (wel 2e chromecast nodig, maar goedkoop op MP gevonden) en ik betaal dan 9,99 per maand en kan het stop zetten zodra ik RE uit heb gespeeld. Mensen durven die stap nog niet te maken en wellicht niet ongegrond gezien Google nog wel ergens de stekker uit trekt

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Mr.Happy

    • 17 mei 2021 21:34
    @Jar25 daarom vind ik persoonlijk een aanvullende dienst bij bestaande hardware, zoals bvb xcloud bij xbox, interessanter.
    Dedicated hardware met een extra dienst die streamen mogelijk maakt wanneer je echt wil.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kr1z

    • 17 mei 2021 12:40
    Waar blijven de beloofde opties zoals State share enz? https://www.gamesradar.com/stadia-features-promises-versus-reality/

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jar25

    • 17 mei 2021 14:40
    @kr1z Wellicht handig dat je eerst even SOORT van onderzoek doet voordat je dit soort linkjes post die al heel oud zijn. State share? Family Sharing? Stream Connect? ALLEMAAL geimplementeerd. dus daar zijn je beloofde opties ;-)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kr1z

    • 17 mei 2021 15:52
    @Jar25 aight
    idd…ik volg deze site en gamekings alleen en ben het daar nooit tegen gekomen.
    maar zo te zien bestaat State share idd min of meer inmiddels : https://www.youtube.com/watch?v=cTYz9TL0s0M
    intressant, kga dr is in duiken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 17 mei 2021 16:00
    @Jar25 hoe zit het met de functie dat als je een game op YouTube keek je er zo in kan duiken. Dat lieten ze zien toen bij reveal en dacht tijdens launch dat het er niet in zit maar geen idee of het er nu wel is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    GregWiki

    • 17 mei 2021 12:45
    Stadia heeft zo'n 2 miljoen actieve gebruikers. Heb het al sinds dag 1 en heb er toch al aardig wat uurtjes zoet mee geweest. En alvast meer dan ik op mijn PS5 heb doorgebracht. Op PS5 speelde ik enkel de laatste Spiderman.

    Is Stadia het waard geweest in zijn eerste levensjaar? Nee… Absoluut niet. Enkel kleine indiegames en oudere AA-titels. Maar 9/10 gamers klaagde en zaagde over Cyberpunk, speelde ik het op Stadia lekker weg (en had een gratis controller extra voor die prijs). Het werkt gewoon: opstarten dat spel en enkele seconden later ben je aan het spelen. Terwijl je, zeker op de vorige generatie consoles, altijd maar moet wachten tot de installatie gedaan is. Opstarttijden op de PS5 zijn wel aangenaam snel. (maar zijn niet sneller dan Stadia)

    Ik ben er dus best tevreden mee. Hoewel ik er eerlijks halve bij vermeld dat ik enkel voor singleplayer ervaring ga en over gigabit internet beschik. De perfecte combinatie lijkt me om van game-streaming te genieten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 17 mei 2021 14:03
    @GregWiki 2 miljoen is niet erg veel voor zo'n service, daar is de service niet rendabel mee lijkt me.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    GoofyZ3

    • 17 mei 2021 12:57
    Ik had hiervoor ook zo een soort dienst geprobeerd maar de lag is te groot en graphics vallen tegen als je zelf al een über goeie pc heb. Want hun hebben geen 3080ti in hun machines.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jar25

    • 17 mei 2021 14:30
    @GoofyZ3 dit is niet bij Stadia in mijn beleving. Zelf getest met Cyberpunk, console ernaast en het verschil kijken tussen Xbox en Stadia…. er lijkt (let op: lijkt) een miniem verschil in de respons van de controller, dus een mini mini lag als je naar links klikt, dat ie naar links draait. Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik 1x heb gehad dat dit wel merkbaar was, maar het is bij 1x gebleven

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Improv

    • 17 mei 2021 13:56
    Het feit al dat dit gezegd moet worden zegt al heel veel ;o

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 17 mei 2021 14:02
    Gezien de reputatie van Google m.b.t. het killen van projecten valt deze opmerking een beetje in de categorie van de voorzitter van een voetbalclub met een reeks slechte resultaten dat ze nog steeds voor de volle 100% achter de trainer staan. De week erna wordt de trainer ineens ontslagen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    FishSt1ck

    • 17 mei 2021 14:04
    Dat er mensen zijn die het gebruiken kan ik me best voorstellen, redelijk aanbod van nieuwe games en na aanschaf te spelen zonder abonnement. Je betaalt echter wel het volle pond voor iedere game die je wil spelen, of je betaalt maandelijks voor betere kwaliteit en een kleine selectie van Pro games. Als je geen andere hardware hebt waar je deze games op kan spelen en specifieke games wil spelen is Stadia waarschijnlijk een prima oplossing.

    Zelf zou ik nooit voor mijn games van Google afhankelijk willen zijn. Ze hebben met meerdere producten laten zien dat wanneer het product niet aan verwachtingen van Google voldoet het afgeschoten wordt. Als ze nou een all-you-can eat concept model hadden gehad dan wist je van te voren al dat deze games mogelijk zullen verdwijnen, maar dan heb je er ook geen 50-70 euro per game voor neergelegd. Daarnaast is het nog steeds jammer dat ondanks de "geweldige" hardward in de cloud, mijn lokale games, zelfs afgezien van de initiële buffer tijd, sneller laden en er beter uit zien.

    Ik zie zeker de voordelen van gamestreaming en het werkt gewoon goed. Het is voor mij enkel iets extra naast m'n standaard gaming platformen. Het heeft voor mij ook specifieke doeleinden zoals het gamen wanneer de TV in gebruik is, het spelen van online multiplayer games zonder extra TV's/hardware nodig te hebben of gewoon een game snel even proberen.