De eerste trailer van het spel toonde niet de kleurrijke wereld die spelers gewend waren van andere SSX-delen. Daardoor leek de game minder over-the-top te worden en te gaan voor een meer realistische uitstraling. Volgens Batty klopt dit beeld niet. "Ons missiestatement luidde vanaf de eerste dag 'overleef, race, stunt'. En daarbinnen hebben we drie belangrijke gameplaytypen bedacht. [...] We wilden in alle gameplaytypen de over-the-top arcade-achtige gameplay behouden."

Volgens Batty is racen altijd de kern geweest van SSX, en volgens hem is dat nog steeds zo in de nieuwe game. Racen staat centraal in de Speedy Descent-modus. In Tricky Descent-evenementen draait het vooral om stunten en Deadly Descent draait om overleven. Hoewel de eerste trailer Deadly Descent op de voorgrond zette, betekent dat niet dat dit het belangrijkste deel is van SSX, benadrukt Batty.

Deadly Descent

De makers van SSX hebben Deadly Descent bedacht, omdat ze de gameplay van SSX verder wilden uitbreiden. "We wilden kijken hoe we de berg tot leven konden brengen op een manier dat de berg zelf de speler zou uitdagen. Oude SSX-games hadden enorme ravijnen waarover je kon springen, maar wij wilden andere dingen doen."

"SSX 3 had een lawine, maar we dachten dat we dat met de nieuwe spelcomputers duizend keer beter konden doen, we hebben een fantastisch lawine-ontwerp. Dus we hebben meer dingen zoals sneeuwlawines en steenlawines en vallende stalactieten. In de Deadly Descent-gameplaytype is het de uitdaging om de voet van de berg levend te bereiken."