Nieuws
PlayStation 5

SSD van PlayStation 5 kan 'world building' veranderen

Volgens Halo-art director

Geschreven door Zoë Bonefaas op
De SSD-technologie van de PlayStation 5 gaat een grote invloed uitoefenen op de 'world building' in video games. Dat zegt Halo- art director Marcus Lehto in een interview.

Volgens Marcus Lehto, die eerder bij Bungie werkte, is de SSD -van de PS5 iets om enthousiast van te worden. Dat zegt hij in een interview met VGC. Volgens Lehto zal de technologie deuren openen voor uitgebreide content die een stuk sneller streamt. Spelers hoeven dan niet meer te wachten op laadschermen en ontwikkelaars hoeven zich niet meer achter cinematics te verschuilen als de wereld nog moet laden. “Het gaat alles een stuk vloeiender maken voor de spelers,” zegt de art director.

De nieuwe SSD-technologie kan dus de world building gaan veranderen van videogames. Lange hallen, kronkelende paadjes, liftritjes van 30 seconden of smalle openingen waar je je doorheen moet schuifelen zijn volgens Lehto na de SSD-technologie van de PS5 verleden tijd. Lees hier meer over de specificaties van de nieuwe console van Sony.

PS5

Dit artikel delen:

Lees meer

Pc-versie Death Stranding uitgesteld GeForce Now krijgt Ubisoft-games, verliest titels van Warner Bros. en anderen
36

Reacties op: SSD van PlayStation 5 kan 'world building' veranderen

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Shinjite

    • 21 april 2020 13:39
    We gaan het meemaken.

    Xbox of ps5 maakt mij niet uit wie de beter hardware heeft. Gaat mij om de games. Sony heeft zover ik weet gewoon de beter titels dus ik hoop dat xbox deze generatie met meer komt dan met mediocere games.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkraverX

    • 22 april 2020 01:48
    @Shinjite

    Sony heeft?, je bedoelt dat beiden geweldige games hebben maar dat het tenslotte aan de gamer ligt waar hij voor kiest.

    Een gamer die niets wilt laten liggen kiest gewoon beiden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Millman7

    • 22 april 2020 11:39
    @DarkraverX een gamer met geld*.

    Als hij vind dat sony de betere spellen heeft, dan mag hij dat vinden

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 21 april 2020 13:47
    Aan de andere kant, worldstreaming (zoals het ook wel genoemd wordt wanneer je 'naadloos' zooi bijleest) is al iets wat men jaren geleden ook al toonde, maar nooit echt gebruikt was (zelfs al in de tijd van de playstation 3 vroeg ik me af waarom ze bij 'Home' nooit worldstreaming gebruikte, de unrealengine van toen had hier al ondersteuning voor (Home was voor zover ik weet overigens niet met de UE gemaakt, maar de tech was er toen al).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 21 april 2020 13:57
    @SuperDre het punt is niet dat de techniek er nog niet was. Het gaat erom dat 't door de snelheid veel beter toegepast kan worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    El Ninjo

    • 21 april 2020 14:21
    @SuperDre Legacy of Kain: Soul Reaver uit 1999 was een van de eerste games die level-streaming gebruikte om een naadloze speelwereld te genereren, daarbij kon je in-game ook nog eens elk moment wisselen tussen de fysieke wereld -en het astrale vlak.

    Werkelijk een technisch hoogstandje voor die tijd, en dat was zelfs nog met CD-ROM drives!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • tyberium

    • 21 april 2020 14:18
    Het lijkt mij een beetje marketingpraat. Lift ritjes van 30+ seconden zijn er al lang niet meer, tenzij je Mass Effect 1 speelt.

    https://www.youtube.com/watch?v=AjJu-s2urWU


    Het codewoord is 'sneller'. Niet iets revolutionairs, wat 'grote invloed gaat uitoefenen op world building'.

    Verder doet MS Flightsimulator 2020 straks aan échte world streaming. Volgens mij gaat dit nog steeds lukken op een 7200 toeren HDD.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fappert

    • 21 april 2020 15:52
    @tyberium Volgens mij doet Star Wars Jedi: Fallen Order dit ook. Spel uit 2019/2020

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    WvA

    • 21 april 2020 17:10
    @Fappert Grappig, een van de redenen dat ik Jedi Fallen Order niet meer heb opgepakt is omdat ik op zie tegen de lange laadtijden. In de game zelf is er niet zoveel aan de hand, maar de tussenstukken hebben op een PS4 (niet pro) echt lange laadtijden..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkraverX

    • 22 april 2020 01:50
    @WvA

    Zo wat erg die laadtijden, ow ow ow ow wat moet dat erg zijn om 1 wereld in te laden zodat je erna prima langdurig kan spelen tot je na de volgende missie gaat, die laadtijd daarvan kan je dan gebruiken om ff te gaan pissen of wat te kanen te pakken of op je telefoon te kijken of er nog iets gebeurt is in de wereld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    WvA

    • 22 april 2020 09:30
    @DarkraverX Oh maar in dat geval is de PS5 toch helemaal niet nodig? Stel je voor, straks kunnen we helemaal niet meer naar de WC omdat de games te snel laden.. Het viel mij gewoon op dat SWJFO lange laadtijden had, dat jij daar geen last van hebt gehad omdat je op je telefoon genoeg te doen had, haalt niet opeens die laadtijden uit de game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Quorumz

    • 21 april 2020 14:49
    Ik moet het ook nog zien dan geloven. Ik speel op een xbox dus komt zowieso de Series X hier en die zal ook snel genoeg zijn. Daarnaast heb ik een beetje het gevoel van tvs en beeld vergelijken.. staan ze naast elkaar dan zie je verschillen maar eenmaal thuis als er 1 staat.. heb je het dan door… betwijfel het..
    Dan heb ik nog niet over het feit dat er best veel games zijn die tijdens het spelen al laden (juist halo…) en dan maakt de snelheid ook niet uit..

    Tuurlijk, kunnen sommige laadschermen sneller (zelfs met externe ssd's) jazeker maar daar zal de series X straks ook in verbeteren..

    Ben eerder benieuwd of de geruchten kloppen en dat de koeling het op de ps5 het niet trekt en ze de oude amd architectuur gebruiken (waardoor de cpus niet sneller kunnen)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    CroniC

    • 21 april 2020 22:58
    @Quorumz
    De ps5 krijgt koeling voor het powerbudget. Die is altijd constant. Die pipo die die tweets heeft gepost heeft wel vaker Playstation in een kwaad daglicht proberen te zetten.
    Dus ik verwacht zelf dat ze de boel wel op orde hebben bij Sony.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TommyVercetti

    • 21 april 2020 14:55
    Krijgen we eindelijk volledige interactieve gebouwen en huizen in GTA VI.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Furrr

    • 21 april 2020 19:56
    @TommyVercetti yeahh. That's what i want🤙🏻

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    oropher

    • 21 april 2020 20:44
    @TommyVercetti Dat heeft meer met de CPU te maken dan met de opslag…
    Kan wel ja, dat het allemaal wat sneller gestreamt wordt…
    Het moet nog steeds in het RAM geheugen terecht komen om optimaal door de CPU en GPU benut te kunnen worden.
    Interactie met voorwerpen is echt puur een processor ding…
    Alléén zou je misschien wat RAM kunnen besparen door het snellere inladen.
    Lijkt me eerlijk gezegd niet eens echt een voordeel.
    Beter is het gewoon om meer RAM te hebben en daar dan ook meer gameinformatie in te stoppen, waardoor interactie met de spelwereld ook meeromvattend/grootschaliger kan zijn…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    CroniC

    • 21 april 2020 22:59
    @oropher
    Nee de ssd zou snel genoeg zijn om dit te behappen waardoor er meer in het ram kan wat daar hoort ipv steeds te swappen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    oropher

    • 22 april 2020 01:31
    @CroniC
    Je bedoelt dat de SSD vaker gebruikt wordt om minder essentiele informatie in te laden???
    Ik weet niet of je het begrijpt, maar 8 GB/s is bij lange na niet snel genoeg om als vervanging voor RAM te dienen.
    Dus het is echt puur en alléén dienstbaar om de laadtijden/sequenties te verminderen, en om framedips bij het laden van nieuwe assets te verminderen.
    alles wat effectief aanwezig is in het spel kan niet tussendoor door de SSD worden ingeladen, omdat dat nog steeds niet snel genoeg is.
    Tenzij je random stotteringen misschien acceptabel vind.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    CroniC

    • 22 april 2020 08:31
    @oropher.
    Het is snel genoeg om textures en assets vannde ssd te lezen ipv deze eerst in t geheugen te laden zodat ram gebruikt kan worden voor andere zaken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    oropher

    • 22 april 2020 13:29
    @CroniC
    eh nee, textures en assets moeten het geheugen in, of je nou wil of niet, je snapt het gewoon niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.