Volgens Marcus Lehto, die eerder bij Bungie werkte, is de SSD -van de PS5 iets om enthousiast van te worden. Dat zegt hij in een interview met VGC. Volgens Lehto zal de technologie deuren openen voor uitgebreide content die een stuk sneller streamt. Spelers hoeven dan niet meer te wachten op laadschermen en ontwikkelaars hoeven zich niet meer achter cinematics te verschuilen als de wereld nog moet laden. “Het gaat alles een stuk vloeiender maken voor de spelers,” zegt de art director.
De nieuwe SSD-technologie kan dus de world building gaan veranderen van videogames. Lange hallen, kronkelende paadjes, liftritjes van 30 seconden of smalle openingen waar je je doorheen moet schuifelen zijn volgens Lehto na de SSD-technologie van de PS5 verleden tijd. Lees hier meer over de specificaties van de nieuwe console van Sony.

Reacties op: SSD van PlayStation 5 kan 'world building' veranderen
Shinjite
Xbox of ps5 maakt mij niet uit wie de beter hardware heeft. Gaat mij om de games. Sony heeft zover ik weet gewoon de beter titels dus ik hoop dat xbox deze generatie met meer komt dan met mediocere games.
DarkraverX
Sony heeft?, je bedoelt dat beiden geweldige games hebben maar dat het tenslotte aan de gamer ligt waar hij voor kiest.
Een gamer die niets wilt laten liggen kiest gewoon beiden.
Millman7
Als hij vind dat sony de betere spellen heeft, dan mag hij dat vinden
SuperDre
darkmanwls
El Ninjo
Werkelijk een technisch hoogstandje voor die tijd, en dat was zelfs nog met CD-ROM drives!
tyberium
https://www.youtube.com/watch?v=AjJu-s2urWU
Het codewoord is 'sneller'. Niet iets revolutionairs, wat 'grote invloed gaat uitoefenen op world building'.
Verder doet MS Flightsimulator 2020 straks aan échte world streaming. Volgens mij gaat dit nog steeds lukken op een 7200 toeren HDD.
Fappert
WvA
DarkraverX
Zo wat erg die laadtijden, ow ow ow ow wat moet dat erg zijn om 1 wereld in te laden zodat je erna prima langdurig kan spelen tot je na de volgende missie gaat, die laadtijd daarvan kan je dan gebruiken om ff te gaan pissen of wat te kanen te pakken of op je telefoon te kijken of er nog iets gebeurt is in de wereld.
WvA
Quorumz
Dan heb ik nog niet over het feit dat er best veel games zijn die tijdens het spelen al laden (juist halo…) en dan maakt de snelheid ook niet uit..
Tuurlijk, kunnen sommige laadschermen sneller (zelfs met externe ssd's) jazeker maar daar zal de series X straks ook in verbeteren..
Ben eerder benieuwd of de geruchten kloppen en dat de koeling het op de ps5 het niet trekt en ze de oude amd architectuur gebruiken (waardoor de cpus niet sneller kunnen)
CroniC
De ps5 krijgt koeling voor het powerbudget. Die is altijd constant. Die pipo die die tweets heeft gepost heeft wel vaker Playstation in een kwaad daglicht proberen te zetten.
Dus ik verwacht zelf dat ze de boel wel op orde hebben bij Sony.
TommyVercetti
Furrr
oropher
Kan wel ja, dat het allemaal wat sneller gestreamt wordt…
Het moet nog steeds in het RAM geheugen terecht komen om optimaal door de CPU en GPU benut te kunnen worden.
Interactie met voorwerpen is echt puur een processor ding…
Alléén zou je misschien wat RAM kunnen besparen door het snellere inladen.
Lijkt me eerlijk gezegd niet eens echt een voordeel.
Beter is het gewoon om meer RAM te hebben en daar dan ook meer gameinformatie in te stoppen, waardoor interactie met de spelwereld ook meeromvattend/grootschaliger kan zijn…
CroniC
Nee de ssd zou snel genoeg zijn om dit te behappen waardoor er meer in het ram kan wat daar hoort ipv steeds te swappen.
oropher
Je bedoelt dat de SSD vaker gebruikt wordt om minder essentiele informatie in te laden???
Ik weet niet of je het begrijpt, maar 8 GB/s is bij lange na niet snel genoeg om als vervanging voor RAM te dienen.
Dus het is echt puur en alléén dienstbaar om de laadtijden/sequenties te verminderen, en om framedips bij het laden van nieuwe assets te verminderen.
alles wat effectief aanwezig is in het spel kan niet tussendoor door de SSD worden ingeladen, omdat dat nog steeds niet snel genoeg is.
Tenzij je random stotteringen misschien acceptabel vind.
CroniC
Het is snel genoeg om textures en assets vannde ssd te lezen ipv deze eerst in t geheugen te laden zodat ram gebruikt kan worden voor andere zaken.
oropher
eh nee, textures en assets moeten het geheugen in, of je nou wil of niet, je snapt het gewoon niet.