"Sony en Microsoft zeggen dat deze generatie zeven, acht, negen of zelfs tien jaar duurt en dat is de grootste fout die ze ooit gemaakt hebben", aldus Merceron. "Deze generatie duurt veel te lang. Een hoop ontwikkelaars werken aan een game op een nieuw platform en slagen mi chien niet, dus ze wachten op de volgende generatie om het daar opnieuw bij te proberen. Dat was deze generatie onmogelijk."
Merceron denkt dat veel ontwikkelaars niet gewacht hebben op de volgende generatie, maar in plaats daarvan ergens anders zijn gaan kijken. "Ze vonden browsers, iOS of andere opties en veel van hen komen niet terug naar de traditionele platformen. Microsoft en Sony en de lengte van deze generatie hebben meegeholpen aan de groei van andere platforms en ze sterker gemaakt voordat de volgende generatie uit is."
Uncanny Valley
Merceron stelt in hetzelfde interview dat hij niet gelooft dat graphics ooit levensecht worden. "Je alleen op graphics richten is een grote fout. Je moet dan ongelooflijke graphics maken, personages die er heel goed uitzien. Je komt in de uncanny valley, maar hebt niet animatie op hetzelfde niveau. Hetzelfde geldt voor computergestuurde intelligentie en gedrag: het ziet er mi chien goed uit, maar het maakt domme besli ingen. Het houdt je niet in de game. Dus je alleen op graphics richten is een grote fout."