Grand Theft Auto : Vice City, Soul Caliber 2, etc..dat zijn de titels waar je aan denkt bij een succesvolle consolegame. Allemaal actie en geweld, dus zal dat het belangrijkste genre zijn. Toch bedriegt schijn, uit onderzoek is namelijk gebleken dat vorig jaar het sport-genre weer het meest verkochte genre is. De echte toppers zijn John Madden, Tiger Woods en Michael Schumacher.

Ruim 36% van alle games vorig jaar verkocht voor de PS2, Xbox en GameCube zijn sportgames, waarbij opvallend is dat slechts 4.9% van de pc-games sportgames zijn. Naast sport-games zijn race-games het meest populaire, met een iets kleiner marktaandeel.

Volgens EA Sports zijn de games zo belangrijk dat Microsoft zonder de nieuwe Madden game de Xbox niet had uitgebracht. De verkoop van de titel was absoluut cruciaal voor succes. De invloed van EA Sports is zelfs zo groot dat ze een console kunnen maken of breken. Daarom doet Nintendo er volgens de analisten ook alles aan om te voorkomen dat de support van EA Sports voor de GameCube eindigt. In fact, EA's signature sports titles can make or break a console, said Schelley Olhava, a game industry analyst with IDC. "I think Nintendo's worked pretty hard to make sure EA is still doing sports titles for them, and I think Microsoft would never have launched the Xbox without Madden Football," she said.

But EA isn't the only player in the sports game segment.

Game publisher and developer Sega is one of the companies battling to establish its own sports titles as the best in the business. The tactic Sega is using to confront EA reflects how sports games are marketed not so much to gamers, but to sports fans.Until now, Sega had branded its games under the 2K brand, such as NFL 2K3, NBA 2K3 and so on.

But Sega announced last month that all its sports titles are being rebranded under a new ESPN Videogames banner, to take advantage of an existing relationship with the cable television, Internet and radio sports behemoth. Lees verder bij Kiplinger voor de rest van het artikel.