Tegenwoordig wordt het steeds populairder om RTS en RPG elementen met elkaar te combineren. Meestal uit zich dit in de toevoeging van een inventory, een skill-tree of een hero aan het vertrouwde RTS concept, maar met spellen als SpellForce lijkt men toch duidelijk een andere weg in te gaan.

SpellForce belooft namelijk veel meer RPG elementen toe te voegen aan een RTS spel dan we gewend zijn. Dat was dan ook de reden waarom RPGDot een interview met de bedenker van het spel had, en hem onder andere vroeg naar de opbouw van de campaign:Volker Wertich: Well, as there's a main story, there's a beginning and an end. But, the player has much more freedom than in other RTS games, where you have your campaign and play one scenario after the other - and that's it. Our game world is persistent - you can go back to a map, that you may have cleared 10 hours ago from a horde of orcs, only to find out, that it's now conquered by a goblin army. Besides, what gives the game a great replayability, you can choose different directions of magic and fighting classes for your main hero. So if you have decided to put all your earned experience points into black and mental magic, when you play the game for the first time - you can play it once again and see how you will succeed as a heavy warrior for example. Voor de overige vragen van RPGDot aan de makers kan je hier terecht. SpellForce wordt in het tweede kwartaal van 2003 verwacht en ziet er alvast uit als een zeer veelbelovende strategische game die wel eens meningeen zal doen verbazen omwille van de originaliteit en de grafische klasse.